okl 2019 09


okl 2019 08


 

Latem rośnie zainteresowanie orzeźwiającymi, niskoprocentowymi alkoholami, dlatego na półkach i w lodówkach przybywa wtedy cydrów, piw smakowych oraz drinków gotowych do spożycia. Cydr, czyli lekki, owocowy, musujący alkohol, wydaje się być idealnym trunkiem na upały, jednak już od kilku lat kategoria ta systematycznie traci na znaczeniu. W 2018 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na cydry o 16% mniej niż przed rokiem. W 2018 r. w szczycie sezonu cydry można było kupić w ok. 40% sklepów małoformatowych.

Miłośnicy tego rodzaju alkoholu nie mają zwykle zbyt dużego wyboru – średnio w sklepach sprzedających cydry są dostępne 2-3 warianty. Liderem sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 pozostaje niezmiennie Ambra – w 2018 r. jej udział w wartości sprzedaży wynosił ok. 80%, przy czym 50% tego wyniku wypracował 1 produkt – Cydr Lubelski Klasyczny w litrowej butelce. W ostatnim roku kilkuprocentowe udziały w wartości sprzedaży cydru utrzymały Browar Fortuna (Cydr Miłosławski i Perry Miłosławskie), Jantoń (Cydr Dobroński) oraz Bartex-Bartol (Cydr Sadowski). Ze sprzedaży cydru wycofały się natomiast w ostatnich latach 2 dużych producentów piwa – Kompania Piwowarska (miała w portfolio Green Mill Cider) i Grupa Żywiec (marka Strongbow).

cmr 1
W 2018 r. prawie 60% wartości sprzedaży cydru w sklepach małoformatowych do 300 m2 generowały trunki w większych opakowaniach (powyżej 750 ml), na znaczeniu straciły natomiast mniejsze pojemności, które przegrywają w walce o klienta z piwami smakowymi i radlerami. Ten rodzaj piw niezmiennie zyskuje na popularności i w najcieplejszych miesiącach odpowiada już za ponad 10% wartości sprzedaży piwa. W 2018 r. sprzedaż piw smakowych i radlerów w sklepach małoformatowych wzrosła w ujęciu wartościowym o 23%, przy czym największe wzrosty odnotowały warianty bezalkoholowe (wydatki na nie były aż o 82% wyższe niż w 2017 r.). Oferta piw smakowych i bezalkoholowych z każdym rokiem się powiększa – w lipcu i w sierpniu 2018 r. klienci przeciętnego sklepu małoformatowego mieli do wyboru prawie 30 wariantów piw z dodatkami smakowymi. W 2018 r. największy udział w wartości sprzedaży piw smakowych i radlerów posiadały marki: Desperados, Somersby, a także Warka Radler (przy czym w ostatnim roku warianty bezalkoholowe tej marki sprzedawały się lepiej niż te z alkoholem).

cmr 2
Wzrosty sprzedaży, choć nie tak imponujące jak piwa smakowe, notuje również inna kategoria lekkich alkoholi, czyli drinki gotowe do spożycia. W 2018 r. wartość sprzedaży RTD w sklepach małoformatowych była o 4% wyższa niż rok wcześniej, a liczba sprzedanych opakowań zwiększyła się w tym czasie o 8%. Drinki to jedna z mniejszych i trudniej dostępnych kategorii alkoholowych w sklepach małoformatowych – takie napoje o niewielkiej zawartości alkoholu można kupić w ok. 40% placówek. Klienci poszukujący napojów o niewielkiej zawartości alkoholu mieli do wyboru średnio 3-4 warianty drinków. Sprzedaż tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2 zdominowały 3 marki: Sobieski Impress (MBWS), Jack Daniel’s (Brown Forman) i Bacardi Breezer (Bacardi Martini), które łącznie odpowiadają za 70% obrotu tą kategorią. Klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgają po drinki stanowiące połączenie whisky z colą (Jack Daniel’s & Cola w 330 ml puszce zajmuje 1. miejsce w zestawieniu najlepiej sprzedających się drinków w 2018 r.), ale dużą popularnością cieszą się również produkty nawiązujące nazwą do popularnych drinków serwowanych w barach (jak Kamikaze, Mojito czy Pinacolada), a także koktajle o smaku owocowym (jak np. Impress Cranberry, który w 2018 r. pojawiał się na co ósmym paragonie z drinkami).

Rynki Alkoholowe 7/2019

winexpo 2019


enoexpo 2019