okl 2019 09


okl 2019 08


 

Minął rok i mamy kolejny ranking marek alkoholowych przygotowany przez brytyjski magazyn „Drinks International”. Tradycyjnie przedstawia on produkty, które zanotowały w poprzednim roku sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2018” na 153 marki alkoholowe znalazły się w zestawieniu 49 whisky. To wynik o trzy pozycje gorszy niż rok wcześniej. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się 5 marek „złotego trunku” a w pierwszej pięćdziesiątce aż 22.

Podobnie jak przed rokiem, liście „milionerów” przewodzi marka Jinro (Hite-Jinro), a więc napój alkoholowy z kategorii soju rodem z Korei Południowej. Drugie miejsce należy już do indyjskiej whisky Officer’s Choice (Allied Blenders & Distillers). Co ciekawe, kolejne trzy miejsca w gronie „złotych trunków” także zajmują wyroby z Indii – McDowell’s No.1 (Diageo/United Spirits), Imperial Blue (Pernod Ricard) i Royal Stag (Pernod Ricard). Zresztą marek rodem z Indii mamy na liście aż 17. Trzeba tu jednak pamiętać, że wyroby te w większości nie spełniają wymogów europejskiej definicji whisky.
Dopiero na piątej pozycji zestawienia plasuje się szkocka Johnnie Walker (Diageo/United Spirits). Trunków ze Szkocji mamy tu łącznie 21. Wiele jednak wskazuje, że w przyszłym roku dołączy do nich także The Macallan (Highland Distillers). W gronie whiskey amerykańskich najlepiej radzi sobie szósty na liście Jack Daniel’s (Brown-Forman). Łącznie mamy 5 marek ze Stanów Zjednoczonych. Z Kanady na liście pojawiły się 3 produkty. Wśród kanadyjskiej „wody życia” najsilniejszą marką jest Crown Royal (Diageo). Są jeszcze po 2 produkty z Irlandii i Japonii. Tu najlepiej „spisują się” na rynku odpowiednio Jameson (Pernod Ricard) oraz Suntory Kakubin (Beam Suntory).
Indyjska marka Royal Green Whisky (ADS Spirits) zajmuje drugie miejsce w zestawieniu najsilniej rosnących marek alkoholowych z ubiegłorocznym wzrostem sprzedaży aż o 82%. Przewodzi mu brandy Men’s Club (Diageo/United Spirits) z wynikiem 91%. Imponujące są także wyniki innych indyjskich marek: Bangalore Malt (John Ditilleries) – 44%, White & Blue (Alcobrew Distilleries) – 32%, Royal Challenge (Diageo/United Spirits) – 23%, Imperial Blue (Pernod Ricard) – 19%, Royal Stag (Pernod Ricard) – 16%. Poza nimi na uwagę zasługuje wzrost o 15% irlandzkiej Tullamore Dew (William Grant & Sons).
Jeśli chodzi o spadki, to największy zanotowała szkocka Vat 69 (Diageo) oraz indyjska Old Tavern (Diageo/United Spirits) – o 13%. O 11% zmalała sprzedaż szkockiej Teacher’s Highland (Beam Suntory).
Warto zauważyć, że w gronie whisky siedem czołowych pozycji zajmują te same marki, co przed rokiem. Dodatkowo w pierwszej „dziesiątce” pojawiła się tylko jedna nowa – Jameson (w ubiegłym roku na 14. miejscu). Na dalszych pozycjach było troche roszad, ale co ważne, wynikały one bardziej ze wzrostów sprzedaży, niż ze spadków. Kategoria whisky zyskała w 2018 r. więcej, niż jakikolwiek inny alkohol. Obecnie stanowi ona ok. 15% globalnej konsumpcji napojów z procentami.
Na podstawie zestawienia możemy także zauważyć, jak ważną rolę dla koncernu Diageo (i nie tylko) odgrywa szerokie portfolio w kategorii whisky. Spośród 31 marek alkoholi, jakie firma wprowadziła na listę „milionerów”, aż 16 to właśnie whisky (w tym 8 indyjskich). W przypadku Pernod Ricard jest to 10 na 22 pozycji, a Beam Suntory 5 na 12.

drinks

Rynki Alkoholowe 9/2019

winexpo 2019


enoexpo 2019