okl 2019 11


 

 

Nadchodzący koniec roku to okres, w którym spośród wszystkich trunków alkoholowych wysoką popularnością cieszyć się będą wina (skupiające kategorie takie, jak: wina stołowe, musujące i szampany, deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne) – grupa ta odpowiedzialna jest za blisko 8% wartości wszystkich sprzedanych alkoholi w sklepach małego formatu do 300 m2. Przy czym szczególnie znaczącym segmentem jest wino stołowe, rozumiane jako niewzmacniane i niearomatyzowane wina gronowe.

Wina stołowe w całym 2018 r. stanowiły 50% obrotu sprzedaży wszystkich win w sklepach małego formatu. Dodatni wpływ na rozwój kategorii w 2018 r. miało wino deserowe, które to obecnie najlepiej konkuruje z winem stołowym i odbiera mu udziały w rynku. Mowa tu o zyskujących coraz większą popularność wariantach wyglądem i smakiem przypominających wino stołowe, ale z dodatkami soków owocowych.
Szczyt sprzedaży wina stołowego przypada na grudzień za sprawą świąt Bożego Narodzenia i sylwestra. W tym czasie jej wielkość w ujęciu wartościowym zwiększa się o 1/3 w porównaniu do średniej sprzedaży z pozostałych 11 miesięcy. Popyt na wina w okresie świątecznym nie wpływa jednak znacząco na poszerzanie półek o nowe warianty tych trunków. W grudniu 2018 r. sklepy małoformatowe oferowały średnio 22 różne wina, czyli o zaledwie 3-4 warianty więcej, niż przeciętna liczba wariantów oferowana w ciągu całego roku. Przy czym większość tych produktów to wina butelkowane o pojemnościach 750 ml. Taka wielkość opakowania w grudniu 2018 r. występowała na 90% paragonów z winami stołowymi. Zauważalnym trendem jest natomiast wzrost zainteresowania przez konsumentów małymi pojemnościami 187 ml – ich wolumen w rynku wzrósł w porównaniu do 2017 r. o blisko 14%.

cmr 1
Sprzedaż wina stołowego w sklepach małoformatowych jest mocno rozdrobniona. Za większość udziałów odpowiada 3 głównych producentów, niezmiennie nie tracących swojej pozycji od 2014 r. Liderem sprzedaży jest CEDC, właściciel marki Carlo Rossi, który w 2018 r. zrzeszał blisko 18% udziałów w wartości sprzedaży win stołowych. W grudniu 2018 r. aż 4 na 5 sklepów małoformatowych, które prowadziły sprzedaż win stołowych, miały w swojej ofercie wina tej firmy. Niewiele mniejszą dystrybucję udało się zbudować firmie Ambra i Bartex. Ci dwaj ostatni producenci w okresie ostatnich 12 miesięcy osiągnęli odpowiednio 10% i 7% udziałów wartościowych w rynku wina stołowego.

cmr 2
Jak wynika z danych CMR, do znaczących spadków w sprzedaży wina stołowego przyczyniły się wszystkie kolory i typy wina za wyjątkiem wytrawnego. W 2018 r. w sklepach małoformatowych co druga zakupiona butelka wina stołowego zawierała trunek barwy czerwonej, a co trzecia białej. Spośród wszystkich sprzedanych butelek najczęściej klienci kupowali typ półsłodki i półwytrawny (co trzecia butelka miała taką zawartość cukru). Typy wina wytrawne i słodkie stanowiły odpowiednio ok. 20% i 10% liczby sprzedanych butelek w 2017 r. w sklepach małego formatu do 300 m2.

Rynki Alkoholowe 11/2019

okl 2019 10