okl 2018 09


okl 2018 08


 

Niskoprocentowe drinki alkoholowe z sokami, rumem czy colą mają już ugruntowaną pozycję na polskim rynku. Cydry w ostatnich latach przebojem zdobyły nowych klientów. Cydry oraz alkohole typu RTD (Ready to drink), należą do kategorii napojów alkoholowych, które przede wszystkim cechuje sezonowość. Ich sprzedaż rośnie w miesiącach letnich.
Badania przeprowadzane cyklicznie przez CBM Indicator obejmują cały segment wyrobów alkoholowych, w tym także zwyczaje i preferencje nabywcze klientów dotyczące gotowych drinków niskoprocentowych RTD oraz cydrów. W ramach corocznego, ogólnopolskiego badania zwyczajów konsumenckich i zakupowych na rynku alkoholowym w Polsce, ankieterzy CBM Indicator przeprowadzają m.in. testy znajomości spontanicznej i wspomaganej. Ich cel to zbadanie, na ile dana marka jest rozpoznawalna wśród konsumentów napojów alkoholowych. 

Istotne wydaje się również, gdzie konsumenci najchętniej dokonują zakupu cydrów i RTD. Najnowsze wyniki wskazują, że podobnie jak w poprzedniej turze badania, respondenci najczęściej kupują te alkohole w Biedronce. Wyniki wskazań dla tego dyskontu są zbliżone. W Biedronce zaopatrza się mniej więcej co piąty respondent cydrów i RTD. Na drugiej pozycji wśród miłośników cydrów są supermarkety Tesco (16%) oraz Auchan (16%). Tuż za nimi plasuje się sieć hipermarketów i supermarketów Carrefour. Co ciekawe, zaledwie 10% respondentów zaopatrza się w ten trunek w sklepach osiedlowych czy monopolowych.
Natomiast wyniki wyborów miejsc zakupowych dotyczących konsumentów RTD przedstawiają się już trochę inaczej. To właśnie na drugim miejscu respondenci wskazywali sklepy monopolowe (17%), a dopiero za nimi na trzecim miejscu znalazł się supermarket Auchan (16%). Szczegółowe wyniki na temat miejsc zakupowych cydrów i RTD przedstawiają wykres 1 oraz 2.
Konsumentów cydrów i RTD można zaliczyć przede wszystkim do kategorii tzw. rotators, czyli osób kupujących różne towary, ale w dużym stopniu zwracających uwagę na ich podobną jakość. Zazwyczaj preferują dwie, trzy marki o zbliżonej cenie. Zarówno w kategorii cydrów i RTD grupę tę stanowi ponad połowa przebadanych osób (po 52% wskazań). Analizując wyniki przywiązania do danej marki można zauważyć, że to konsumenci cydrów w większym stopniu należą do kategorii long loyals, czyli preferujących jedną ulubioną markę, niż w przypadku konsumentów RTD. Prawie co czwarty respondent kupujący cydr deklaruje swoje przywiązanie do jednej marki. Wśród kupujących RTD osób tych jest prawie o połowę mniej (16%). Szczegółowe wyniki najczęstszych sposobów dokonywania zakupów cydrów i RTD wraz z podziałem na kategorie kupujących przedstawiają wykresy 3 oraz 4.
Z badań CBM Indicator wynika, że najbardziej atrakcyjnym opakowaniem promocyjnym, zarówno dla konsumentów cydrów, jak i RTD jest zestaw z gadżetem. Wyniki dla obu kategorii alkoholu są bardzo zbliżone. W przypadku cydrów taką odpowiedź deklaruje 33%, a dla RTD 31% respondentów. Drugi najczęściej wskazywany typ opakowań promocyjnych to wielopak, który osiągnął identyczny wynik 25% wskazań dla cydrów i RTD. Więcej informacji na temat najbardziej atrakcyjnych opakowań promocyjnych znajdziemy na wykresie 5 i 6.
Jeśli chodzi o rodzaj promocji, konsumenci cydrów i RTD najbardziej cenią sobie gratisowe dodatki dołączone do ulubionej marki, takie jak szklanka czy sok. Ta forma promocji zachęca do zakupu 36% respondentów wybierających cydr i 29% wybierających RTD. Pozostałe pozycje nieznacznie różnią się między tymi dwoma kategoriami. I tak dla konsumentów cydrów bardziej interesującą promocją wydaje się niższa cena za opakowanie tej samej wielkości (31%), natomiast dla konsumentów RTD na drugiej pozycji najbardziej atrakcyjnej promocji jest dodatkowe opakowanie za niższą cenę. Szczegółowy rozkład danych znajdziemy na wykresie 7 oraz 8.

cmr 01 08

cmr 02 08

Rynki Alkoholowe 08/2018

wineexpo 2018


enoexpo 200x283 2018