okl 2019 09


okl 2019 08


 

Likiery, kremy i bittery pozostają nadal niszowym pod względem udziałów wartościowych segmentem alkoholi. Nawet w najważniejsze dla tej kategorii miesiące świąteczne udziały w wartości sprzedaży nie przekraczają 1%. Podobnie jak alkohole mocne, tę grupę charakteryzuje duża sezonowość sprzedaży związana ze świętami. Z danych CMR wynika, że najwięcej transakcji z likierami w sklepach małoformatowych do 300 m2 zawieranych jest w grudniu, bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem. Drugim szczytem sprzedaży jest tydzień przed Wielkanocą, na co znaczący wpływ ma zwiększona sprzedaż samych advocaatów, których wzrost sprzedaży w miesiącu ze świętami sięga nawet 100%.

Likiery i kremy ma w swojej ofercie co drugi sklep małoformatowy. W marcu 2018 r., czyli w miesiącu świątecznym, na półkach sklepowych w tego typu placówkach klienci mogli wybierać spośród średnio ok. 4 różnych wariantów likierów.
W sklepach małoformatowych do 300 m2 w okresie świąt liderem w wartości sprzedaży likierów jest Jägermeister (CEDC) – ok. 19%. Na kolejnym miejscu plasuje się marka Advocaat B. Biała (Polmos Bielsko-Biała) – w marcu 2018 r. udział w sprzedaży całej kategorii wyniósł ponad 15%. W okresie wielkanocnym w porównaniu do pozostałych miesięcy większe udziały uzyskują advocaaty, ale również likier Sheridan’s, który w tym okresie notuje ok. 15% udziału. Wysoko w rankingu rotacji w małoformatowych do 300 m2 w marcu 2018 r. znajdowały się: likier jajeczny – Advocaat firmy Polmos Bielsko-Biała o pojemnościach 200 ml i 500 ml. Oba występowały na ok. 10% transakcji z omawianą kategorią. Inne chętnie kupowane likiery to Krupnik Advokat 500 ml, Sheridan’s 500 ml i Jägermeister 500 ml, które pojawiały się na co 20 paragonie z likierami. Warto zwrócić uwagę no nowość z 2018 r. – Krupnik Słony Karmel (MBWS) jeszcze w marcu 2018 r. występował na mniej niż 1% transakcji z likierami, natomiast w listopadzie 2018 r. był to już prawie co 10 paragon.

cmr 1

cmr 2

Rynki Alkoholowe 3/2019

winexpo 2019


enoexpo 2019