okl 2019 09


okl 2019 08


 

Nazwa likier pochodzi z języka francuskiego liqueur, ale sam trunek powstał najprawdopodobniej w słonecznej Italii. To napój alkoholowy o smaku owocowym, korzennym lub korzenno-ziołowym. W zależności od podstawowych surowców likiery podzielić można na korzenno-ziołowe (np. Chartreuse, La Vieille Cure, Galliano, Irish Mist), cytrusowe (np. Grand Marnier, Curaçao Triple Sec, Van-der-Hum), owocowe (np. Cherry-Brandy, Blackberry, Maraschino) czy o swoistym smaku (np. Alasz, Cacao-Choix, Punch). Do tej samej grupy alkoholi zalicza się również likiery emulsyjne, czyli kremy zawierające składniki zagęszczające ciecz do konsystencji oleistej na przykład żółtka jaja kurzego.

Likiery i kremy są wciąż raczej mało popularnym napojem alkoholowym w naszym kraju. Analiza wyników pokazuje, że konsumenci mają duży problem w spontanicznym wskazaniu znanych im marek. Aż 55% respondentów nie było w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie, jakie znają kremy i likiery bez podpowiedzi w postaci listy popularnych produktów w tej kategorii. Najbardziej rozpoznawalną marką w teście znajomości wspomaganej jest Advocaat Classic. Likier ten uzyskał 30% wskazań. Warto wspomnieć o tym, że na rynku napojów alkoholowych nazwa Advocaat pojawia się u wielu producentów i dystrybutorów, przez co konsumenci mogą mieć problem z skojarzeniem poszczególnych marek. Trunek ten produkowany w oparciu o starą recepturę z obszaru południowo-wschodniej Polski, wyłącznie z naturalnych składników: świeżych żółtek jaj kurzych, naturalnej wanilii, destylatu winnego i spirytusu rektyfikowanego ma mocną i od lat niezagrożoną (choć w porównaniu z najpopularniejszymi w naszym kraju alkoholami procentowo niewielką), pierwszą pozycję zarówno w podaży, popycie i obrotach kategorii.
Obok tradycyjnego Advocaata respondenci równie często wskazują w teście znajomości wspomaganej markę Nalewka Babuni (30%). Innymi markami, które uzyskały ponad 20% wskazań są: Pina Colada (24%), Amaretto (23%), Krupnik Advokat (20%).
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na rosnącą w ostatnim czasie pozycję marki Sheridan’s, która w teście znajomości spontanicznej wysuwa się na pierwszą pozycję z wynikiem wskazań zbliżającym się do 10%, oraz marki Bailey’s, którą w teście znajomości spontanicznej wskazało 5% respondentów. Szczegółowe wyniki dotyczące znajomości spontanicznej i wspomaganej likierów oraz kremów znajdziemy na wykresie 1.

indi 1
Wśród spożywających likiery i kremy najchętniej wybieranym alkoholem jest oczywiście Advocaat Classic (15%). Innymi markami, które uzyskały powyżej 5% wskazań są: Sheridan’s (9%) i Nalewka Babuni (8%). Również tu widać, jak mały odsetek osób pijących likiery i kremy jest wstanie podać konkretne marki. Niemal co czwarta osoba nie potrafiła przywołać z pamięci ulubionego trunku. Najnowsze wyniki pokazują, że alkohole z grupy likierów i kremów są nadal mało rozpoznawalnymi, niszowymi trunkami. Szczegółowe dane na temat najchętniej spożywanych alkoholi z grupy likierów i kremów znajdziemy na wykresie nr 2.

indi 2
Ponad połowa respondentów decyduje się na spożycie likierów czy kremów we własnym domu (54%). Natomiast 34% osób spożywających te kategorie alkoholu deklaruje, że lubią napić się likieru lub kremu u znajomych i przyjaciół. Zdecydowanie rzadko konsumenci wybierają ten alkohol w pubach, klubach czy dyskotekach. Więcej na ten temat prezentujemy na wykresie nr 3.

indi 3

Osoby, z którymi spożywa się likiery i kremy to przede wszystkim znajomi oraz przyjaciele (32%), rodzina (28%), partner lub współmałżonek (26%). Najczęściej wybieraną okazją do spożycia tych alkoholi są spotkania rodzinne (uroczystości rodzinne) – 30% lub urodziny i imieniny (26%). Co ciekawe, co czwarty respondent deklaruje, że spożywa likiery i kremy bez specjalnej okazji. Więcej o tym, w jakim towarzystwie i przy jakiej okazji spożywamy alkohol z tej kategorii, znajdziemy na wykresie 4 i 5.

indi 4

indi 5

Likiery i kremy najczęściej kupowane są w sklepach monopolowych (42%). Co czwarty konsument zaopatruje się również w Biedronce, a prawie co piąty w Carrefour (17%) lub w Tesco (16%). Ponad 40% konsumentów deklaruje, że na ten alkohol jest w stanie wydać między 30 a 60 zł. Natomiast niemal 30% spośród ankietowanych odpowiedziało, że na zakup likierów i kremów przeznaczają od 15 do 30 zł. Co piąty spośród respondentów twierdzi, że jest w stanie przeznaczyć zdecydowanie większe kwoty – nawet do 100 złotych.

indi 6

Kolejna XXXVI tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR w grudniu 2018 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interviews). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.

Rynki Alkoholowe 3/2019

winexpo 2019


enoexpo 2019