okl 2019 07


okl 2019 06


 

Brandy, koniaki i winiaki to jeden z mniejszych segmentów alkoholi, którego znaczenie w sprzedaży wartościowej wszystkich alkoholi jest marginalne – w 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 odpowiadał on za mniej niż 1% sprzedaży wszystkich trunków alkoholowych i tym samym zajmując 11. pozycję w rankingu alkoholi (plasując się m.in. po piwach, wódkach, whisky i bourbonie, winach stołowych i musujących).

Niewielkie znaczenie dla obrotów sprawia, że detaliści nie przywiązują do tej kategorii tak dużej uwagi, jak do wódki czy whisky – w grudniu 2018 r. brandy i koniaki można było kupić w co drugiej placówce małego formatu prowadzącej sprzedaż alkoholi, przy czym oferta obejmowała średnio tylko ok. 3 warianty tych trunków.
Sprzedaż brandy, koniaków i winiaków jest silnie skoncentrowana – największą liczbę tego rodzaju alkoholu w sklepach małego formatu sprzedaje firma Ambra (marki Pliska i Słoneczny Brzeg) – w 2018 r. jej udziały w wolumenie sprzedaży wzrosły o 9 p.p. do 42%. Wiceliderem jest firma Stock (marki Stock 84 i Brandy Original), która w omawianym okresie miała ok. 15% udziałów w wolumenie sprzedaży tej kategorii, a na trzecim miejscu plasuje się CEDC z marką Metaxa. Przy czym warto zauważyć, że tak duże zwiększenie udziałów Ambry w roku ubiegłym nastąpiło właśnie kosztem jej dwóch rywali.

cmr
W sklepach małoformatowych szeroką dystrybucję mają wciąż brandy z dawnych demoludów – Pliska i Słoneczny Brzeg, które w grudniu 2018 r. można było znaleźć na półce w 57% i 31% placówek sprzedających tę kategorię (z udziałami wartościowymi równymi odpowiednio 26% i 10%). Bardziej wymagający klienci w co trzeciej placówce tego formatu mogli znaleźć Metaxę, która odpowiadała za 18% sprzedaży wartościowej tego rodzaju trunków.
Duże różnice w udziałach wolumenowych i wartościowych to efekt szerokiej rozpiętości cen trunków z kategorii – bułgarskie brandy dostępne są zwykle w półlitrowej butelce i kosztują ok. 30 zł, natomiast światowe marki brandy, a także koniaki zwykle są oferowane i kupowane w dużych opakowaniach i kosztują znacznie więcej (średnia cena Metaxy 5* w opakowaniu 700 ml to ok. 62 zł, a za siedmiogwiazdkową wersję tego trunku trzeba zapłacić ponad 100 zł).
W sklepach małoformatowych do 300 m2 najważniejszym opakowaniem pozostają butelki o pojemności 500 ml, warto jednak odnotować, że ich udział w generowanych transakcjach wzrósł w 2018 r. o 3 p.p. (do 40%), głównie z powodu mniejszego zainteresowania pojemnością 700 ml, która odnotowała udziały w liczbie transakcji na poziomie 20%. Dużą popularnością w mniejszych sklepach cieszą się także brandy w małych butelkach, m.in. 200 ml – w omawianym okresie pojemności takie pojawiały się na co czwartym paragonie z tą kategorią i odpowiadały za prawie 13% wolumenu jej sprzedaży.
W 2018 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupowali brandy Pliska 5YO w butelce 500 ml z oferty Ambry (prawie 17% udziałów w liczbie transakcji). W czołówce zestawienia najlepiej rotujących produktów znalazły się też m.in. Brandy Original (Stock) w opakowaniu 90 ml, a także Słoneczny Brzeg (Ambra) w butelce 500 ml, które pojawiały się na odpowiednio na co 10. i co 15. paragonie z omawianą kategorią.

Rynki Alkoholowe 5/2019

polagrafood 2019