• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 7 (268)
lipiec 2017

   rynki-07-2017.jpg
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Konsumenci to nasi partnerzy Drukuj Email
spis-4-m.jpgPolska jest jednym z najważniejszych rynków zarówno europejskich, jak również światowych i to nie tylko dla Brown-Forman, ale dla wszystkich międzynarodowych firm alkoholowych. Pozycja Brown-Forman Polska jest szczególna, gdyż w światowej strukturze koncernu Brown-Forman jesteśmy największą firmą dystrybucyjną.

— Cofnijmy się w czasie do lipca 2005 roku, kiedy firma Finlandia Polska Sp. z o.o. zmieniła nazwę na Brown-Forman Polska Sp. z o.o. Jakie były powody tej zmiany?
Jesteśmy częścią koncernu Brown-Forman i zmiana nazwy miała na celu podkreślenie tego faktu. Przez zmianę nazwy chcieliśmy osiągnąć pełną integrację z naszą firmą – nie tylko jeśli chodzi o procedury czy kulturę organizacyjną, ale również w ten symboliczny sposób.

— Brown-Forman to międzynarodowy koncern obecny na wszystkich kontynentach. Jaką rolę w jego strukturze odgrywa Polska? Czy jest to rynek z potencjałem?
Polska jest jednym z najważniejszych rynków zarówno europejskich, jak również światowych i to nie tylko dla Brown-Forman, ale dla wszystkich międzynarodowych firm alkoholowych. Pozycja Brown-Forman Polska jest szczególna, gdyż w światowej strukturze koncernu Brown-Forman jesteśmy największą firmą dystrybucyjną.
Polska jest także największym światowym rynkiem dla jednej z naszych flagowych marek – Finlandia Vodka.

— Proszę powiedzieć, co trzeba zrobić, żeby osiągnąć taką pozycję?
Trzeba ciężko pracować, mieć wiarę w markę i wspaniały zespół. Dodając do tego czas i cierpliwość, jest duża szansa na zbudowanie tak silnej pozycji marki.

— Brown-Forman ma szerokie portfolio. Jaka jego część dostępna jest w Polsce?
Myślę, że nie jest to bardzo szerokie portfolio, ale za to składa się ono wyłącznie z marek premium i super premium – oprócz whiskey i wódek znajdują się w nim także tequile i rumy oraz likiery z segmentu premium i super premium. W międzynarodowej ofercie mamy też marki win.
W Polsce dystrybuujemy wódkę Finlandia, część naszego portfolio amerykańskich whiskey, czyli rodzinę Jack Daniel’s, bourbon super premium Woodford Reserve oraz niezwykle popularny na całym świecie likier Southern Comfort.

— Czy są plany wprowadzenia na polski rynek kolejnych marek?
Wraz z rozwojem nowych segmentów premium na naszym rynku będziemy adekwatnie powiększać swoją ofertę. I tak w najbliższym czasie planujemy wprowadzenie na rynek likieru super premium Chambord, który będzie propozycją dla najbardziej wyrafinowanych konsumentek.

— Polacy jako pierwsi poznali nie tak dawno nowy grapefruitowy smak Finlandii. Jak przyjęli Finlandię Grapefruit Fusion? Jak kształtuje się sprzedaż wariantów smakowych Finlandii?
Finlandia Grapefruit Fusion została stworzona w oparciu na oczekiwaniach i preferencjach naszych konsumentów. Nic więc dziwnego, że polscy konsumenci przyjęli ją niezwykle dobrze, gdyż jest to już piąta owocowa wódka smakowa premium w Polsce, po trzech innych wariantach smakowych Finlandii i jednej marce konkurencyjnej. Cały czas pracujemy nad nią i wierzymy, że jej obecny udział w rynku będzie się nadal powiększał.

— Finlandia to też najczęściej wybierana przez Polaków marka wódki importowanej. Jak nie dać się konkurencji?
Należy być stałym w jakości, innowacyjności i komunikacji. A przede wszystkim traktować konsumentów jak partnerów – wsłuchiwać się w ich potrzeby i oczekiwania, wypracowywać działania je spełniające, a jednocześnie podkreślające to, co w naszej marce najistotniejsze: czystość, jakość, bliskość natury.

— Był już Finlandia Ice Bar, są coroczne konkursy barmańskie. Jakie działania planują Państwo jeszcze na ten rok?
Nadal chcemy opowiadać konsumentom o tym, czym jest marka Finlandia. Nasze działania będą nakierowana właśnie na to, by naszych konsumentów zbliżyć do naturalnie czystego świata Finlandii.
Chcemy też nadal podkreślać, że świat Finlandii to nie tylko czystości i natura, a także emocje i zabawa. Dlatego już czwarty raz będziemy świętować Midnight Sun, czyli najdłuży dzień w roku. Jest to okres, kiedy przez ponad 6 tygodni słońce nie zachodzi za horyzont, tylko ociepla jęczmień sześciorzędowy, z którego wytwarzana jest nasza wódka. Jest to również tradycyjny fiński czas zabawy z rodziną i przyjaciółmi.

— Czy można powiedzieć, że te liczne działania marketingowo-promocyjne są dla Państwa substytutem reklamy?
Te działania są narzędziami, dzięki którym komunikujemy się z konsumentami. Należy pamiętać, że komunikacja z konsumentem to nie tylko reklama w klasycznym tego słowa rozumieniu, czyli ATL. Wybór narzędzi powinien być dostosowany do marki i do tego, co się chce osiągnąć. W celu opowiedzenia historii naszych marek i budowania relacji z konsumentami w wielu krajach świata decydujemy się nie korzystać z ATL-u. Dzięki bezpośrednim relacjom z konsumentami bowiem wolniej, ale skuteczniej można budować pozycję marki.

— Spożycie whisky i innych mocnych alkoholi systematycznie wrasta w Polsce. Jak wobec tego kształtuje się sprzedaż Jacka Daniel’sa?
Jack Daniel’s Tennessee Whiskey to najdynamiczniej rosnąca whiskey na naszym rynku i największa w Polsce whiskey z segmentu premium. Przykładowo, okresie świąt, kiedy zwiększa się znaczenie produktów premium, byliśmy trzecią whiskey w Polsce. Planujemy utrzymać tę pozycję także w ciągu roku.

— Czy polski konsument dostrzega różnicę między whisky a whiskey? Na jakim poziomie jest w tym przypadku edukacja konsumentów?
Większość konsumentów nie zna tej różnicy, tym bardziej że whiskey może być zarówno amerykańska, jak też irlandzka.
Oczywiście staramy się prowadzić cały czas edukację naszych konsumentów. Dotyczy ona takich zagadnień, jak: czym jest whiskey i jak jest tworzona, jakie są między różnymi kategoriami różnice i co z nich wynika, stanowi jedną z kluczowych strategii budowania wszystkich marek whiskey, jakie mamy w naszym asortymencie.

— W portfolio Brown-Forman Polska silną pozycję stanowią likiery De Kuyper czy Carolans Irish Cream. Czy Polacy lubią takie słodkie trunki?
Mimo że de Kuyper i Carolans to likiery, nie można ich traktować wspólnie, gdyż bardzo się różnią. De Kuper to grupa likierów wykorzystywanych głównie do robienia koktajli, z tego powodu są używane przede wszystkim w gastronomii. To dobrze rosnący segment, który jest mocno związany ze wzrostem spożywania drinków i koktajli.
Carolans zaś to likier kremowy, bardzo popularny wśród konsumentek i pity głównie w domu.

— Generalnie należące do Państwa marki plasują się w segmencie premium. Czy polski konsument chętnie je nabywa? Jakie są rokowania dla tego segmentu rynku w Polsce?
Segment premium w Polsce rośnie od lat i nasze analizy pokazują, że ten trend utrzyma się również w przyszłości. Jest to zresztą trend ogólnoświatowy, często określany jako „affordable luxury”. Jego przejawem jest to, że konsumenci coraz chętniej kupują produkty premium i super premium, ale nie te najdroższe, czyli domy i samochody, ale te bardziej dostępne – kosmetyki, alkohole, gadżety.

— Jakimi kanałami realizowana jest największa sprzedaż Państwa marek?
Większość sprzedaży naszych marek jest realizowana przez kanał handlu tradycyjnego. Od wielu lat rośnie również znaczenie gastronomii jako kanału sprzedaży. Dla whiskey, tak jak na całym rynku, niezmiernie istotne są hipermarkety, zwłaszcza w okresach przedświątecznych.

— Dziękujemy za rozmowę.

Z Andrzejem Janotą, dyrektorem generalnym Brown-Forman Polska Sp. z o.o.,
rozmawiały Katarzyna Ciszewska i Magdalena Winiarska.

Rynki Alkoholowe, 5/2007

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
     

 

© 2017 Rynki Alkoholowe