• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 7 (268)
lipiec 2017

   rynki-07-2017.jpg
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Rynek piwa w Polsce Drukuj Email
spis-4.jpgPrzyglądając się dwumiesięcznym wynikom sprzedażowym piwa, które obejmują okresy grudzień 2005 - styczeń 2006 oraz grudzień 2006 - styczeń 2007, widzimy, iż kategoria rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Wielkość sprzedaży (wyrażona w litrach) w handlu detalicznym wzrosła w tych okresach o ponad 18%. Zmiana ta była sterowana sprzedażą piwa w puszkach, która wzrosła wolumenowo aż o prawie 30% w porównaniu z okresem sprzed roku.

Rezultatem tego jest stan, w którym segment piw sprzedawanych w puszkach osiągnął wolumenowy udział w całym rynku na poziomie ponad 52%, co oznacza przyrost o 4,6 punktu procentowego w stosunku do okresu sprzed roku. Odbyło się to oczywiście w głównej mierze kosztem segmentu piw butelkowanych, które w tym samym okresie przed rokiem były odpowiedzialne za ponad 51% wolumenu sprzedaży, by w tym roku osiągnąć udział prawie 47%. Ważne jest natomiast podkreślenie, iż za spadkiem udziałów piw butelkowanych nie stoi spadek sprzedaży, ale wolniejszy jej wzrost niż w przypadku piw w puszce. Podczas gdy wielkość sprzedaży piwa puszkowanego wzrosła o prawie 30%, wielkość sprzedaży piwa butelkowanego zwiększyła się o 8%, a w przypadku piwa sprzedawanego w opakowaniach plastikowych wzrost ten wyniósł 6%. Oznacza to, że wzrost sprzedaży piwa generowany jest przez wszystkie segmenty opakowań, ale w najznaczniejszym stopniu przez piwo w puszce.

piwo-1.jpg

Wyraźne zmiany też zachodzą w strukturze sprzedaży piwa pod względem zawartości alkoholu. Najważniejszym segmentem jest wciąż piwo o zwartości alkoholu od 5,6% do 6,2% (full light). Udziały wolumenowe tego segmentu w całkowitej sprzedaży piwa w okresie grudzień 2005 - styczeń 2006 wyniosły ponad 49%, rok później było to już ponad 56%. Oznacza to przyrost udziałów o 6,9 punktu procentowego dzięki dynamice sprzedaży równej 35% – bo aż o tyle wzrosła wielkość sprzedaży tego segmentu. W tym samym czasie segment light – o zawartości alkoholu od 1,7% do 5,5% stracił 7,6 punktu procentowego udziałów wolumenowych, co było wynikiem spadku sprzedaży o prawie 16%.

piwo-2.jpg

Relatywnie nowy segment na tym rynku, jaki tworzą piwa smakowe, nie odnotowuje zbyt spektakularnych sukcesów. Piwa smakowe rosną w tempie identycznym z całą kategorią, co oznacza tyle, iż ich udziały w całej kategorii pozostają stabilne i wynoszą około 3% w ujęciu wolumenowym i wartościowym.

Szymon Mordasiewicz
ACNielsen Polska Sp. z o.o.

Rynki Alkoholowe, 6/2007 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
     

 

© 2017 Rynki Alkoholowe