• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 10 (271)
październik 2017

   rynki-10-2017.jpg
 
Advocaat, Ajerkoniak, Amaretto i Bols Blue Drukuj Email
indicator.jpgZainteresowanie Polaków likierami i kremami należącymi do grupy innych alkoholi mocnych od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Największą popularnością wśród konsumentów likierów i kremów cieszą się: Advocaat (Polmos Bielsko-Biała), Ajerkoniak (Polmos Lublin) i Amaretto.

Najbardziej znane, najchętniej spożywane likiery
Advocaat jest najpopularniejszą marką w grupie alkoholi należących do kategorii likierów i kremów. Jest on najczęściej wymieniany w badaniu spontanicznej znajomości marek, ale również najchętniej kupowanym alkoholem wśród tej kategorii trunków. Najnowsza XXV tura badań znajomości marek innych alkoholi mocnych (rumy, giny, tequile, likiery i kremy) przyniosła odpowiedzi między innymi na pytanie o to, jakie produkty z tej grupy są najbardziej znane przez Polaków. Okazuje się, że wśród pięciu najlepiej rozpoznawanych marek rumów, ginów, tequili, likierów i kremów znalazły się zarówno produkty polskie, jak i zagraniczne. Advocaat jest spontanicznie wymieniany przez największą liczbę osób. Jest to łącznie jedna piąta badanych (20,2%). Warto zaznaczyć, że w badaniu znajomości wspomaganej wynik jest dwukrotnie wyższy (41%). Znacznie mniej, bo zaledwie 10,9 % badanych, spontanicznie wymienia drugą najpopularniejszą w tej grupie alkoholi markę Amaretto. W pierwszej dziesiątce najbardziej znanych i najlepiej rozpoznawanych innych alkoholi mocnych znalazły się także marki Bols Blue (9% – znajomość spontaniczna, 28,3% – znajomość wspomagana), Krupnik (odpowiednio 9% i 30,1%), a także Canari, Baileys i Blue Curaçao. Dokładniejsze dane na temat znajomości spontanicznej i wspomaganej trunków należących do grupy innych alkoholi mocnych, pozycje likierów i kremów w tej grupie znajdziemy na wykresie 1.
Szczegółowa analiza wyników najnowszych badań wskazuje, że Advocaat jest nie tylko najbardziej rozpoznawanym alkoholem z całej grupy likierów i kremów, lecz także produkt ten znajduje się na pierwszym miejscu wśród najchętniej spożywanych tego typu trunków. Warto również przyjrzeć się innym, najchętniej spożywanym przez naszych respondentów markom.
Według ostatniego sondażu, likiery i kremy pije 5,7% badanych. Z tej grupy towarów najczęściej wybierane są produkty polskie – Advocaat (21,1%) oraz Ajerkoniak, Amaretto i Bols Blue (po 18,4%) wskazań. Dokładne dane na temat najczęściej spożywanych przez Polaków marek likierów i kremów znajdują się w tabeli 1. Te same dane zostały też w graficzny sposób zaprezentowane na wykresie 2.

indicator-1.png

 

indicator-2.png


Najbardziej godne polecenia
W badaniach spontanicznej i wspomaganej znajomości marek dominuje Advocaat, który jest także najchętniej spożywany w omawianej grupie alkoholi. Respondenci pytani o to, jaki produkt spośród wszystkich likierów i kremów, byliby skłonni polecić znajomym lub przyjaciołom, odpowiadają najczęściej, że jest to oczywiście Advocaat. W grupie osób pijących alkohole, typu; likiery, kremy, giny, rumy bądź tequile, najczęściej rekomendowanym innym trunkiem jest Gin Lubuski (15,5%), ale tuż za nim uplasowała się marka Advocaat (14,1%). Wśród innych likierów i kremów wysoki wskaźnik godnych polecenia uzyskały także marki Amaretto i Bols Blue – co dziesiąty spośród badanych wymienia te właśnie produkty.
Kolejne miejsca zajęły likier 18 Chocotella oraz Krupnik.
Lista dziesięciu najczęściej polecanych alkoholi z grupy innych alkoholi mocnych znajduje się w tabeli 2.
Wykres 3. przedstawia, w sposób obrazowy i jeszcze bardziej szczegółowy, listę dwunastu trunków z tej grupy alkoholi, najbardziej godnych polecenia zdaniem Polaków.

indicator-3.png
indicator-4.png
indicator-5.png


Najlepsze miejsca, najważniejsze czynniki wyboru
W trakcie sondażu, respondenci zostali poproszeni o wskazanie miejsc, w których najczęściej piją poszczególne rodzaje alkoholi. O odpowiedź poproszono tylko tych uczestników badania, którzy zadeklarowali spożywanie danego rodzaju napojów alkoholowych. Rozkład wypowiedzi wykazał, że najczęstszym miejscem konsumowania różnego rodzaju alkoholi (poza napojami typu ready-to-drink) przez Polaków jest nadal dom. Stwierdzenie to nie jest prawdziwe jedynie w przypadku napojów alkoholowych typu RTD. Natomiast zdecydowanie najrzadziej pijemy wszelkiego rodzaju alkohole na świeżym powietrzu. Alkohole mocne, takie jak likiery i kremy spożywane są we własnym domu przez niemal dwie trzecie respondentów (67,6%), u rodziny lub znajomych (60,6%). Puby i kluby są miejscem spożywania tych trunków dla jednej trzeciej pijących tego rodzaju alkohole (31,0%). Więcej danych na temat miejsca spożywania tego rodzaju alkoholi znajduje się na wykresie 4.
Tradycyjnie już, badani proszeni są o udzielenie odpowiedzi na pytanie, co ma dla nich największe znaczenie przy wyborze określonej marki alkoholu. Respondenci kupujący napoje alkoholowe udzielali odpowiedzi na pytanie o kluczowe, z ich punktu widzenia, czynniki decydujące o wyborze towarów. Zostali oni poproszeni o wskazanie maksymalnie trzech takich elementów Okazuje się, że w przypadku likierów i kremów najważniejsza jest przede wszystkim relacja ceny do jakości. Szczegółowy rozkład odpowiedzi na temat czynników o największym znaczeniu przy wyborze marki likierów i kremów znajduje się na wykresie 5.

indicator-6.png
indicator-7.png


Jan Garlicki
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR

Rynki Alkoholowe, 3/2008

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
     

 

© 2017 Rynki Alkoholowe