• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 7 (268)
lipiec 2017

   rynki-07-2017.jpg
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Hossa bąbelków Drukuj Email
Czy sezon wiosenno-letni stanie się nowym pikiem sprzedażowym dla win musujących? Do tej pory był to okres świąt Bożego Narodzenia oraz karnawału, na który przypadało niemal 40 procent całorocznej sprzedaży win musujących w Polsce. Moda na włoskie prosecco czy hiszpańską cavę, która dotarła do nas z krajów śródziemnomorskich, stała się akceleratorem rozwoju tej kategorii. Polscy importerzy i producenci wyrobów winiarskich bardzo wyraźnie widzą potencjał. Dodatkowo w prognozach rynkowych na najbliższe lata wina musujące uznawane są za najszybciej rozwijającą się kategorię alkoholową na świecie. Kategoria win musujących w Polsce, od kilku lat odnotowuje ilościowe spadki sprzedaży rzędu 8% oraz wartościową stagnację. Tendencje spadkowe kategorii były dla branży widoczne głównie w grudniu 2015 roku, kiedy sprzedaż była niższa niż rok wcześniej – ilościowo o około 15%, z kolei wartościowo o około 11%. Według danych ACNielsen (listopad 2015) spożycie wina musującego w Polsce w 2015 roku wynosiło 18,6 mln litrów, a wartość rynku kształtowała się na poziomie 285,2 mln złotych. Różnica wielkości sprzedaży w roku 2015 w stosunku do roku 2014 wyniosła -3,1 procent, z kolei różnica wartości sprzedaży jest dodatnia i wynosi aż +2,6 procent. Według ekspertów moda na konsumpcje napojów alkoholowych typu prosecco będzie stymulowała wzrost konsumpcji win musujących, głównie w segmencie win wyżej pozycjonowanych.
Tylko w okresie styczeń-wrzesień w roku 2015 na rynku polskim pojawiło się ponad 1,2 mln butelek top prosecco (DOC i DOCG), czyli o 49% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. W naszej ocenie perspektywy rozwoju rynku prosecco w Polsce są bardzo obiecujące i można spodziewać się, że kategoria ta będzie generować trzycyfrowe przyrosty w perspektywie najbliższych lat – mówi Anna Kalinowska, członek zarządu, dyrektor ds. produkcji i inwestycji Henkell & Co. Polska, przewodnicząca Rady Głównej ZP PRW.
Boom na prosecco w Europie Zachodniej i za oceanem rozpoczął się pod koniec minionego stulecia. Aby Polacy zaczęli sięgać po wino musujące bez specjalnych okazji, ot tak spontanicznie, potrzeba było sporo czasu. Nie tak dawno moda na nie zaczęła przyjmować się i u nas. Odkryliśmy, że „bąbelki” są orzeźwiające, chłodzące, zaspokajają pragnienie – idealne na sezon letni. Ubiegłoroczne wakacje okazały się udane dla win musujących, ich sprzedaż bowiem zwiększyła się o 86 procent w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2014.  Z kolei według szacunków przedstawionych przez Ambrę, w całym minionym roku popyt na wina musujące premium, w tym prosecco, wzrósł o 30 procent.
Rynki Alkoholowe, 7/2016
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
 
     

 

© 2017 Rynki Alkoholowe