• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 4 (277)
kwiecień 2018

   okl-2018-04.jpg
 
Najbardziej aromatyczny festiwal w Polsce
Festiwale rumowe odbywają się od lat na całym świecie, w Polsce rum, obok tequili i ginu, można jeszcze zaliczyć do niszowych kategorii alkoholu. Jednak według badań z Panelu Handlu Detalicznego Nielsena w 2015 r. wartość rynku rumu w Polsce wynosiła 91 mln zł. Oznacza to, że wzrosła o 10% w stosunku do poprzedniego roku. Aktualnie, zgodnie z wypowiedziami specjalistów z KPMG, w ciągu roku prawie 30% polskich konsumentów przynajmniej raz sięga po rum. Eksperci prognozują stały wzrost tego segmentu na poziomie 2-3% rocznie.
Pierwszy w Polsce Rum Love Festiwal zorganizowali w ubiegłym roku Tomasz Krzyk i Patryk Kozyra. Organizatorzy postawili sobie za cel wzmocnienie świadomości i kultury picia alkoholi takich, jak m.in. rum czy whiskey. Czym zaskoczą podczas drugiej edycji imprezy w dniach 22-23 czerwca 2018 r. we Wrocławiu?
Rynki Alkoholowe, 4/2018
 
Sprzedaż ginu, rumu i tequili w sklepach małoformatowych
Gin, rum i tequila należą do najmniejszych segmentów alkoholi mocnych. W 2017 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 ich znaczenie dla obrotu kategorią wszystkich alkoholi było znikome – łącznie nie odpowiadały nawet za 1% udziałów wartościowych.
Główne marki ginu w sklepach małoformatowych to Gin Lubuski z portfolio Henkell&Co. (ok. 54% udziałów w wartości sprzedaży w grudniu 2017 r.), Seagram’s firmy Pernod Ricard (ok. 36% udziałów) oraz Bombay Sapphire (Bacardi Martini) i Stock Gin (Stock).
W segmencie rumu topowymi markami w sklepach małoformatowych są: Golden Rum (Pernod Ricard), Bacardi (Bacardi Martini), Captain Morgan (od producentów Diageo, Ice Full, Martin) oraz Galeon (Polmos Bielsko Biała).
Ze względu na ograniczoną dostępność i wysokie ceny klienci sklepów małoformatowych nadal bardzo rzadko sięgają po tequilę. W placówkach prowadzących sprzedaż tego trunku najczęściej można znaleźć markę Sierra Tequilla z oferty CEDC, a także Olmeca od firmy Pernod Ricard (udziały 27%).
Rynki Alkoholowe, 4/2018
 
Gin, rum, tequila
Wśród marek ginu najbardziej rozpoznawalny w Polsce jest Gin Lubuski. Niemal co trzeci spośród respondentów potrafi samodzielnie wskazać tę markę (test znajomości spontanicznej – 26%). Natomiast w teście znajomości wspomaganej prawie połowa respondentów deklaruje jej znajomość.
Spontaniczna znajomość najpopularniejszej marki rumu oscyluje w granicach kilkunastu procent. Najczęściej wskazywany przez respondentów Bacardi osiągnął wskaźnik znajomości spontanicznej wynoszący dokładnie 12%. Natomiast w teście znajomości wspomaganej rozpoznawalność tej właśnie marki zadeklarowała niemal połowa respondentów (48%). Na drugiej pozycji uplasował się rum Malibu osiągając w pomiarze znajomości wspomaganej dość wysoki wskaźnik, sięgający 39%. Ponad 20% respondentów wskazało w teście znajomości wspomaganej rumy: Havana Club, Captain Morgan czy Stock Rum.
W teście świadomości spontanicznej zaledwie dwie marki tequili są wskazywane przez respondentów: Sierra Tequila (11%) oraz Olmeca (9%). Natomiast w teście znajomości wspomaganej w pierwszej kolejności respondenci wskazali takie marki, jak: Sierra Tequila (36%), Sombrero (16%) oraz Olmeca (13%).
Rynki Alkoholowe, 4/2018
 
Polacy lubią drogie whisky
W okresie od stycznia do października 2017 r. import szkockiej whisky do Polski spadł o 0,7% w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 r. pod względem ilościowym (liczonym w butelkach o pojemności 0,7l). Biorąc pod uwagę wartość sprowadzanego alkoholu, odnotowano jednak wzrost o 14,59%. Różnice wynikają z coraz większej popularności droższej whisky single malt. Jak wynika z danych dostarczanych przez Scotch Whisky Association, po raz pierwszy od dłuższego czasu mieliśmy do czynienia z widocznym wzrostem importu do Polski lepszej jakościowo whisky – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Pod względem ilości sprowadzanej kategorii single malt, tempo było niemal dwucyfrowe (wzrost o 9,25%). Jeszcze lepszy wynik odnotowano, biorąc pod uwagę wartość alkoholu. Dynamika wzrostu w tym segmencie wyniosła 22,1%. Oznacza to, że Polacy nie tylko sięgają po lepszą whisky, ale również coraz częściej decydują się na kupno droższych odmian w ramach kategorii single malt.
Rynki Alkoholowe, 3/2018
 
Nowe stowarzyszenie
Pod koniec stycznia 2018 r. w Warszawie odbyło się zebranie założycielskie Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych. W jego trakcie przedstawiciele 25 browarów jednogłośnie zdecydowali o powołaniu organizacji i przyjęciu jej statutu. Główne cele stowarzyszenia skupiają się na reprezentowaniu wspólnych interesów, promocji i popularyzacji piwa rzemieślniczego, pomocy merytorycznej i organizacyjnej dla producentów rzemieślniczych, zapewnieniu warunków sprzyjających aktywności zawodowej w zakresie produkcji piw rzemieślniczych. Prezesem PSBR został Marek Kamiński (Browar Kingpin).
Rynki Alkoholowe, 3/2018
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 8 z 897
     

 

© 2018 Rynki Alkoholowe