• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 5 (278)
maj 2018

   okl-2018-05.jpg
 
Bogata oferta, liczne kontakty
Wiele miesięcy pracy i przygotowań zaowocowało tym, że 5. edycja targów WorldFood Warsaw okazała się dużym sukcesem. Przez trzy kolejne dni hale wystawiennicze zaroiły się od przedstawicieli sektora produkcyjnego, handlu, gastronomii oraz technologii. Podczas imprezy swoja ofertę zaprezentowało kilkaset firm z Polski oraz 25 innych krajów. Swoich przedstawicieli miała także branża alkoholowa.
O medale i wyróżnienia targowe walczyło w tym roku 140 produktów w 14 kategoriach. Ostatecznie przyznano 18 medali i 16 wyróżnień. W gronie przedstawicieli branży alkoholowej trafiły one do: Złoty Medal – wino czerwone Bock Cuvée 2013 (Bock Winery), wino białe Mirabueno, Blanco (Zielone Butelki), wino różowe Chic Barcelona Rosé (Pereventura Family Wine Estates); wyróżnienia – wino czerwone Barão de Vilar Moscatel do Douro DOC (A Mesa), wino czerwone Cantine Losito, Primitivo (Zielone Butelki) i wspomniane już piwo Sen o Warszawie (Browar Bazyliszek).
Rynki Alkoholowe, 5/2018
 
Brandy w sklepach małoformatowych
Brandy to jeden z mniejszych segmentów alkoholi – w sklepach małoformatowych do 300 m2 odpowiada za mniej niż 2% sprzedaży wszystkich mocnych trunków. Niewielkie znaczenie dla obrotów sprawia, że detaliści nie przywiązują do tej kategorii tak dużej uwagi, jak do wódki czy whisky.
W 2017 r. brandy można było kupić w ok. 50% placówek prowadzących sprzedaż alkoholi mocnych, przy czym oferta obejmowała średnio tylko ok. 4 warianty tych trunków. Najpopularniejszym wariantem w małoformatowych sklepach jest butelka 500 ml. 4 na 10 konsumentów brandy w 2017 r. wkładało do koszyka właśnie tę pojemność. W porównaniu do 2016 r. pojemność ta traci jednak na znaczeniu na rzecz mniejszych butelek. Średnia cena butelki 500 ml kształtuje się na poziomie 30 zł, a większa butelka 700 ml kosztuje średnio 80 zł. Najszerszą dystrybucję w sklepach małoformatowych mają wciąż jeszcze marki z dawnych demoludów – Pliska i Słoneczny Brzeg (dystrybuowane przez Ambra S.A.). Bardziej wymagający klienci mogą sięgnąć po międzynarodowe marki, takie jak Metaxa (CEDC) czy Stock 84 (Stock) – każdy z tych trunków jest dostępny średnio w co trzecim sklepie prowadzącym sprzedaż brandy.
Rynki Alkoholowe, 5/2018
 
Brandy i koniaki
Najnowsze wyniki CBM Indicator  potwierdzają dane z minionych lat, że polscy konsumenci nie należą do amatorów takich trunków jak koniaki, brandy czy winiaki. Pomimo iż coraz chętniej sięgamy po dobre jakościowo alkohole, to nie należą do nich koniaki ani nawet brandy, lecz głównie jest to whisky.
Jak słabo znamy tego typu trunki pokazują nam wyniki testu znajomości spontanicznej, w którym wyróżnia się zdecydowanie jedna marka brandy – Napoleon. Jej wynik nie jest jednak imponujący, gdyż wskazuje na nią zaledwie co piąty przebadany. W tej kategorii poza marką Napoleona najbardziej popularne okazują się: Martell, Metaxa i Hennessy, które uzyskały identyczny wynik wynoszący 7%.
Rynki Alkoholowe, 5/2018
 
Najbardziej aromatyczny festiwal w Polsce
Festiwale rumowe odbywają się od lat na całym świecie, w Polsce rum, obok tequili i ginu, można jeszcze zaliczyć do niszowych kategorii alkoholu. Jednak według badań z Panelu Handlu Detalicznego Nielsena w 2015 r. wartość rynku rumu w Polsce wynosiła 91 mln zł. Oznacza to, że wzrosła o 10% w stosunku do poprzedniego roku. Aktualnie, zgodnie z wypowiedziami specjalistów z KPMG, w ciągu roku prawie 30% polskich konsumentów przynajmniej raz sięga po rum. Eksperci prognozują stały wzrost tego segmentu na poziomie 2-3% rocznie.
Pierwszy w Polsce Rum Love Festiwal zorganizowali w ubiegłym roku Tomasz Krzyk i Patryk Kozyra. Organizatorzy postawili sobie za cel wzmocnienie świadomości i kultury picia alkoholi takich, jak m.in. rum czy whiskey. Czym zaskoczą podczas drugiej edycji imprezy w dniach 22-23 czerwca 2018 r. we Wrocławiu?
Rynki Alkoholowe, 4/2018
 
Sprzedaż ginu, rumu i tequili w sklepach małoformatowych
Gin, rum i tequila należą do najmniejszych segmentów alkoholi mocnych. W 2017 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 ich znaczenie dla obrotu kategorią wszystkich alkoholi było znikome – łącznie nie odpowiadały nawet za 1% udziałów wartościowych.
Główne marki ginu w sklepach małoformatowych to Gin Lubuski z portfolio Henkell&Co. (ok. 54% udziałów w wartości sprzedaży w grudniu 2017 r.), Seagram’s firmy Pernod Ricard (ok. 36% udziałów) oraz Bombay Sapphire (Bacardi Martini) i Stock Gin (Stock).
W segmencie rumu topowymi markami w sklepach małoformatowych są: Golden Rum (Pernod Ricard), Bacardi (Bacardi Martini), Captain Morgan (od producentów Diageo, Ice Full, Martin) oraz Galeon (Polmos Bielsko Biała).
Ze względu na ograniczoną dostępność i wysokie ceny klienci sklepów małoformatowych nadal bardzo rzadko sięgają po tequilę. W placówkach prowadzących sprzedaż tego trunku najczęściej można znaleźć markę Sierra Tequilla z oferty CEDC, a także Olmeca od firmy Pernod Ricard (udziały 27%).
Rynki Alkoholowe, 4/2018
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 8 z 900
     

 

© 2018 Rynki Alkoholowe