• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 6 (279)
czerwiec 2018

   okl-2018-06.jpg
 
Małe déja vu
XII Degustacja Wódek organizowana przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe” za nami. W piątek, 25 maja, w toruńskim Hotelu Gotyk wybrano i nagrodzono najlepsze produkty w danej kategorii. W tegorocznym wydarzeniu można było się łatwo doszukac kilku podobieństw względem poprzedniej degustacji. W ubiegłym roku Starka 30 Banquet pewnie wygrała wśród wódek smakowych oraz smakowych wyrobów spirytusowych. Tym razem jej śladem podążyła Starka 35, która zyskała najwięcej jurorskich punktów w kategorii cenowej powyżej 35 zł, a także w całej tegorocznej degustacji. Wśród „smakowców” w cenie do 35 zł medal zdobył Gin Charley’s z portfolio Grupy AWW. Producent ten mógł być jednak podwójnie zadowolony, bo otrzymał także drugi medal w kategorii specjalnej „Za odwagę, dobrą kompozycję i podążanie za światowymi trendami”. To nagroda za stworzenie ziołówki Bitter Laufhund. W kategorii wódek czystych po podliczeniu punktów przyznawanych przez jurorów, złoty medal zdobyła Żołądkowa de Luxe z portfolio Stock Polska Sp. z o.o. Degustacja tradycyjnie obywała się „w ciemno”, a więc jurorzy nie wiedzieli, próbki jakich marek i producentów oceniają. W konkursie brały udział wódki i wyroby spirytusowe produkowane przez: Stock Polska Sp. z o.o., Toruńskie Wódki Gatunkowe,  Szczecińską Fabrykę Wódek Starka Sp. z o.o., Grupę AWW Sp. z o.o. Sp. k. oraz Polską Fabrykę Wódek Old Distillery Sp. z o.o.
Rynki Alkoholowe, 6/2018
 
Jasne, że piwo
Piwa należą do najczęściej spożywanej grupy alkoholów w Polsce. Tworzą segment rynku o wysokiej znajomości wśród osób pijących, a także wśród kupujących napoje z procentami. Na pierwszym miejscu w teście znajomości spontanicznej znalazło się Tyskie, które typowała niemal co druga osoba. Na drugim miejscu umiejscowiła się marka Żubr, natomiast na trzecim z tym samym wynikiem uplasowały się są: Żywiec, Lech i Warka (36%). Znajomość wspomagana jest miarą, która informuje o popularności marki. Najbardziej rozpoznawalnymi i najczęściej wskazywanymi tu piwami z wynikiem oscylującym wokół 70% wskazań są: Żywiec, Żubr, Tyskie oraz Lech.
Rynki Alkoholowe, 6/2018
 
Czas piwa
W szczycie sezonu 2017 w przeciętnym sklepie małoformatowym do 300 m2 dostępne było 80 różnych wariantów, podczas gdy jeszcze 3 lata temu, latem 2014 r., klienci mogli wybierać spośród „zaledwie” 65 różnych wariantów. Warto zwrócić uwagę, że zimą półka piwa kurczy się o kilkanaście produktów – sklepy ograniczają wówczas ofertę głównie w zakresie tych smakowych i radlerów.  Jednak niezależnie od sezonu najlepiej sprzedającym się segmentem pozostają lagery, a spośród nich najchętniej kupowane są tańsze marki ekonomiczne (np. Żubr, Harnaś, Tatra Jasne Pełne).  Sklepy małoformatowe do 300 m2 to najważniejszy kanał dla sprzedaży piwa – jak wynika z danych CMR, odpowiadają one za ponad 80% wartości sprzedaży kategorii. W tym kanale klienci najczęściej kupują 1 lub 2 opakowania piwa na paragon, a butelki są popularniejsze od puszek. Jeśli na paragonie znajduje się tylko 1 produkt, to najczęściej jest to właśnie piwo.
Rynki Alkoholowe, 6/2018
 
Bogata oferta, liczne kontakty
Wiele miesięcy pracy i przygotowań zaowocowało tym, że 5. edycja targów WorldFood Warsaw okazała się dużym sukcesem. Przez trzy kolejne dni hale wystawiennicze zaroiły się od przedstawicieli sektora produkcyjnego, handlu, gastronomii oraz technologii. Podczas imprezy swoja ofertę zaprezentowało kilkaset firm z Polski oraz 25 innych krajów. Swoich przedstawicieli miała także branża alkoholowa.
O medale i wyróżnienia targowe walczyło w tym roku 140 produktów w 14 kategoriach. Ostatecznie przyznano 18 medali i 16 wyróżnień. W gronie przedstawicieli branży alkoholowej trafiły one do: Złoty Medal – wino czerwone Bock Cuvée 2013 (Bock Winery), wino białe Mirabueno, Blanco (Zielone Butelki), wino różowe Chic Barcelona Rosé (Pereventura Family Wine Estates); wyróżnienia – wino czerwone Barão de Vilar Moscatel do Douro DOC (A Mesa), wino czerwone Cantine Losito, Primitivo (Zielone Butelki) i wspomniane już piwo Sen o Warszawie (Browar Bazyliszek).
Rynki Alkoholowe, 5/2018
 
Brandy w sklepach małoformatowych
Brandy to jeden z mniejszych segmentów alkoholi – w sklepach małoformatowych do 300 m2 odpowiada za mniej niż 2% sprzedaży wszystkich mocnych trunków. Niewielkie znaczenie dla obrotów sprawia, że detaliści nie przywiązują do tej kategorii tak dużej uwagi, jak do wódki czy whisky.
W 2017 r. brandy można było kupić w ok. 50% placówek prowadzących sprzedaż alkoholi mocnych, przy czym oferta obejmowała średnio tylko ok. 4 warianty tych trunków. Najpopularniejszym wariantem w małoformatowych sklepach jest butelka 500 ml. 4 na 10 konsumentów brandy w 2017 r. wkładało do koszyka właśnie tę pojemność. W porównaniu do 2016 r. pojemność ta traci jednak na znaczeniu na rzecz mniejszych butelek. Średnia cena butelki 500 ml kształtuje się na poziomie 30 zł, a większa butelka 700 ml kosztuje średnio 80 zł. Najszerszą dystrybucję w sklepach małoformatowych mają wciąż jeszcze marki z dawnych demoludów – Pliska i Słoneczny Brzeg (dystrybuowane przez Ambra S.A.). Bardziej wymagający klienci mogą sięgnąć po międzynarodowe marki, takie jak Metaxa (CEDC) czy Stock 84 (Stock) – każdy z tych trunków jest dostępny średnio w co trzecim sklepie prowadzącym sprzedaż brandy.
Rynki Alkoholowe, 5/2018
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 8 z 903
     

 

© 2018 Rynki Alkoholowe