• English
  • Polish
 home.png strona domowa
kontakt.png
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Nowy Numer

 

RYNKI ALKOHOLOWE
Nr 4 (277)
kwiecień 2018

   okl-2018-04.jpg
 
Wódka, czyli gorzałka
Najczęściej wskazywaną marką wódek czystych w teście znajomości spontanicznej okazała się Finlandia (38%). Marka ta od kilku lat znajduje się na pierwszym miejscu wśród wódek wskazywanych spontanicznie przez konsumentów. Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że w teście znajomości wspomaganej Finlandia otrzymała 63% wskazań, czyli mniej względem zeszłego roku. Natomiast faworytem w teście znajomości wspomaganej okazała się Żubrówka, na którą wskazała zdecydowana większość konsumentów (70%). Kolejnymi dobrze rozpoznawalnymi markami, mającymi ponad 60% wskazań w teście znajomości wspomaganej były: Wyborowa, Soplica, Pan Tadeusz, Finlandia, Absolut. Z najnowszej tury badań wynika również, że najczęściej spożywanymi markami jest właśnie Finlandia i Żubrówka, obie dostały po 24% wskazań.
Rynki Alkoholowe, 2/2018
 
Sprzedaż wódki w sklepach małoformatowych do 300 m2
Wódka odpowiada za prawie 9% obrotu w sklepach małoformatowych do 300 m2. W grudniu 2017 r. klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać spośród 49 wariantów wódek smakowych (o 5 więcej niż rok wcześniej) i 36 wariantów wódek czystych. Sprzedaż wódek w sklepach małoformatowych zdominowały dwie firmy – CEDC i Stock, które w 2017 r. odpowiadały łącznie za 75% wartości i wolumenu sprzedaży tej kategorii. W omawianym okresie CEDC umocnił się na pozycji lidera i zwiększył swoje udziały w całkowitej wartości sprzedaży wódek do prawie 44%. Stock pozostaje liderem w segmencie wódek smakowych, mimo iż systematycznie traci udziały na rzecz CEDC. W okresie od stycznia do grudnia marki firmy generowały łącznie 50% wartości sprzedaży we wspomnianej kategorii. W tym czasie udziały firmy Stock w sprzedaży wódki czystej pozostały na podobnym poziomie, co rok wcześniej.
Rynki Alkoholowe, 2/2018
 
Czarny rynek to realny problem
Rynek napojów alkoholowych w Polsce jest wart ok. 57 mld zł, z czego prawie 40% przypada na wyroby spirytusowe. Branża mocnych alkoholi jest jednym z ważniejszych płatników do sektora finansów publicznych, gdyż generuje ponad 12,5 mld zł wpływów. Czarny rynek mocnych alkoholi w Polsce to ok. 24 mln litrów 100% alkoholu rocznie. W tym morzu nielegalnych trunków jakie trafiają do konsumentów ok. 18 mln litrów stanowi alkohol skażony, przemyt to co najmniej 3 mln litrów, a bimbrownictwo to kolejne 3 mln litrów nielegalnego spirytusu wprowadzonego do obrotu. Czarny rynek stanowi prawie 20% rynku alkoholi mocnych w Polsce. Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Fundację Republikańską, straty skarbu państwa z tytułu nieodprowadzonej akcyzy i podatku VAT sięgają 2 mld złotych.
Rynki Alkoholowe, 1/2018
 
Sprzedaż wina grzanego i miodów pitnych w sklepach małoformatowych do 300 m2
Zdecydowana większość grzańców w sklepach małego formatu ma pojemność 1 l – w listopadzie 2017 r. takie opakowania występowały na 98% paragonów z winami grzanymi. Najpopularniejszą marką od lat pozostaje Grzaniec Galicyjski, który w 2017 r. w wyniku przejęcia zasilił portfolio Jantoń, posiadającego w swojej ofercie także Zbójeckie Grzane. Tym samym firma ta stała się liderem segmentu win grzanych. Jantoń odpowiadał za blisko 75% udziałów wartościowych w listopadzie 2017 r. w sklepach małoformatowych, a jego produkty dostępne były w 80% placówek prowadzących sprzedaż win grzanych. Innymi ważnymi graczami byli Bartex-Bartol i Henkell & Co. W listopadzie 2017 r. osiągnęli odpowiednio 11% i 8% udziałów wartościowych w rynku wina grzanego, przy czym dystrybucja obu z nich była zdecydowanie węższa – 17%.
W listopadzie 2017 r. klienci sklepów małoformatowych do 300 m2, których celem wizyty były miody pitne, najczęściej wkładali do koszyka: Staropolski trójniak 750 ml od Apis (15% transakcji z tą kategorią), a także Piastowski trójniak 750 ml (również Apis) i Złota Pasieka trójniak 750 ml (TiM) – pojawiały się one na co 7 paragonie z kategorią.
Rynki Alkoholowe, 1/2018
 
Miody pitne i wina grzane
Miód pitny był według tradycji, typowym napitkiem Słowian a później Sarmatów. Tymczasem według deklaracji reprezentatywnej grupy dorosłych Polaków spożywających napoje alkoholowe, niewiele ponad 15% badanych zna smak miodu pitnego. A przecież według obiegowej opinii w Polsce do dziś panuje przekonanie, że miód pitny jest naszym narodowym napojem. Grzane wina i miody mają właściwości rozgrzewające oraz zapobiegają przeziębieniom, dlatego są idealnym trunkiem na długie, chłodne zimowe wieczory. Najbardziej znaną marką miodu pitnego jest Kasztelański. Na drugim miejscu znalazł się Staropolski Tradycyjny, natomiast na trzeciej pozycji z tą samą liczbą wskazań uplasowały się miód Klasztorny i Lubelski. Wśród win grzanych już od kilku lat najbardziej znanym i niekwestionowanym liderem jest Grzaniec Galicyjski. Na drugiej pozycji znalazła się marka Staropolskie Grzane, a tuż za nią Grzane Mnicha i Zbójeckie Grzane Korzenne. Co czwarty spośród konsumentów deklaruje, że spożywa tego rodzaju napoje alkoholowe w trakcie uroczystości rodzinnych, na imprezach oraz urodzinach i imieninach.
Rynki Alkoholowe, 1/2018
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 9 - 16 z 897
     

 

© 2018 Rynki Alkoholowe