okl 2019 09


okl 2019 08


 

Marcin Chorzewski, dyrektorem Działu Premium w Ice-Full Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego.

— Firma Ice-Full działa od 1989 r. Jaki jest sposób, aby tak długo przetrwać na niełatwym rynku z branży alkoholi?
W naszym przypadku najważniejsze to indywidualne podejście do partnerów handlowych – zarówno kupujących, jak i sprzedających, a także szeroka oferta handlowa skierowana pod każdy segment klienta.

Jest wygodniej, ekonomiczniej, mniej zobowiązująco – mowa o konsumpcji alkoholu w małych butelkach. To trend, który z roku na rok rozwija się coraz intensywniej i  doskonale wpisuje w potrzebę innowacji. Także szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa przyznają: „widzimy bardzo duży potencjał sprzedaży w segmencie małych butelek”. Moda na wina w małych opakowaniach została zapoczątkowana w USA, gdzie popularne są alkohole zarówno w małych butelkach, jak i w puszkach. – Trend ten wkroczył najpierw do Europy Zachodniej, a następnie dotarł do naszego kraju – mówi Maciej Malewicz, członek zarządu, dyrektor marketingu w firmie Jantoń S.A. – W Polsce w małych butelkach początkowo można było kupić wina spokojne, ale ostatnio w formaty te inwestuje też wiele marek win musujących.

Nazwa likier pochodzi z języka francuskiego liqueur, ale sam trunek powstał najprawdopodobniej w słonecznej Italii. To napój alkoholowy o smaku owocowym, korzennym lub korzenno-ziołowym. W zależności od podstawowych surowców likiery podzielić można na korzenno-ziołowe (np. Chartreuse, La Vieille Cure, Galliano, Irish Mist), cytrusowe (np. Grand Marnier, Curaçao Triple Sec, Van-der-Hum), owocowe (np. Cherry-Brandy, Blackberry, Maraschino) czy o swoistym smaku (np. Alasz, Cacao-Choix, Punch). Do tej samej grupy alkoholi zalicza się również likiery emulsyjne, czyli kremy zawierające składniki zagęszczające ciecz do konsystencji oleistej na przykład żółtka jaja kurzego.

Likiery, kremy i bittery pozostają nadal niszowym pod względem udziałów wartościowych segmentem alkoholi. Nawet w najważniejsze dla tej kategorii miesiące świąteczne udziały w wartości sprzedaży nie przekraczają 1%. Podobnie jak alkohole mocne, tę grupę charakteryzuje duża sezonowość sprzedaży związana ze świętami. Z danych CMR wynika, że najwięcej transakcji z likierami w sklepach małoformatowych do 300 m2 zawieranych jest w grudniu, bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem. Drugim szczytem sprzedaży jest tydzień przed Wielkanocą, na co znaczący wpływ ma zwiększona sprzedaż samych advocaatów, których wzrost sprzedaży w miesiącu ze świętami sięga nawet 100%.

Wojciech Bortkiewicz, dyrektor komercyjny marketingu wódek CEDC International Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— CEDC International to lider pod względem wielkości produkcji wódki w Polsce. Czy to korzystna sytuacja? Niektórzy uważają, że łatwiej jest gonić konkurencję, niż jej uciekać. Czy CEDC jako lider czuje się odpowiedzialne za branżę alkoholi i jej rozwój w naszym kraju?
Bycie liderem na tak dużym i ważnym rynku wódki, jakim jest Polska, zobowiązuje. W ostatnim roku niemal co druga sprzedana w naszym kraju butelka wódki była jedną z marek CEDC. Dlatego musimy brać odpowiedzialność za rozwój całego rynku. Od 2 lat dążymy do tego, aby wartość naszej sprzedaży rosła szybciej niż jej wolumen. W 2018 r. zrobiliśmy kolejny krok w tym kierunku. Wartość naszej sprzedaży wódek urosła o blisko 4,5%, a wolumen o nieco ponad 3%. W tym samym czasie nasi najwięksi konkurenci albo notowali znaczne spadki, albo obniżali ceny swoich produktów, sprzedając większy wolumen kosztem mniejszego zysku. Strategia CEDC zakłada, aby zysk, który wypracowujemy, był inwestowany w rozwój rynku. Chcemy nadal wprowadzać nowe produkty, ulepszać obsługę sprzedaży i jej serwis, a także zwiększać skalę działań marketingowych. Wszystko to przełoży się na większą odsprzedaż i zysk naszych partnerów w każdym kanale sprzedaży, w tym także w sklepach handlu tradycyjnego, w których ma miejsce blisko 2/3 całej sprzedaży wódek w Polsce. Naszą siłą, którą przy całym szacunku dla konkurencji, nikt inny nie może się pochwalić, jest wyjątkowa oferta w każdym segmencie. Dotyczy to nie tylko wódek, lecz także alkoholi importowych, whisky, wina, brandy, koniaków czy likierów, których jesteśmy wyłącznym dystrybutorem w Polsce.

winexpo 2019


enoexpo 2019