okl 2019 07


okl 2019 06


 

Niskoprocentowe drinki alkoholowe z sokami, rumem czy colą mają już dość mocno ugruntowaną pozycję na polskim rynku, natomiast cydry w ostatnich latach wciąż walczą o zasłużoną popularność. Badania przeprowadzane cyklicznie przez CBM Indicator obejmują cały segment wyrobów alkoholowych, w tym także zwyczaje i preferencje nabywcze klientów dotyczące gotowych drinków niskoprocentowych RTD oraz cydrów. W ramach corocznego, ogólnopolskiego badania zwyczajów konsumenckich i zakupowych na rynku alkoholowym w Polsce, ankieterzy CBM Indicator przeprowadzają testy znajomości spontanicznej i wspomaganej. Cel to zbadanie, na ile dana marka jest rozpoznawalna wśród konsumentów napojów alkoholowych. To właśnie w sezonie letnim wzrasta spożycie tych kategorii, które dają orzeźwienie, a zarazem mają niską zawartość alkoholu.

Krzysztof Jachimczak, prezes zarządu, współwłaściciel i współtwórca Browaru Kazimierz, odpowiadał na pytania Bartosza Bełkowskiego

— Od czego powinien zacząć piwowar domowy, który chce przejść do znacznie większej skali produkcji i mieć swój własny browar?
Najpierw powinien dobrze się zastanowić, czy nie pozostać przy tej mniejszej skali i robieniu piwa w piwnicy lub w garażu.

— Skąd taki pesymizm? Czy to takie niewdzięczne zajęcie?
Wręcz przeciwnie, to zajęcie bardzo przyjemne! Natomiast trzeba wiedzieć, że jest to dość ciężka i wyboista droga do sukcesu, czyli krótko mówiąc własnego browaru, własnego piwa z własnej produkcji.

Piwo to jedno z najstarszych prasłowiańskich słów. Onegdaj oznaczało napitek albo napój. Zatem piwem w języku staropolskim był po prostu każdy napój spożywczy. Piwo jest najczęściej spożywanym przez Polaków trunkiem alkoholowym, charakteryzującym się wysoką rozpoznawalnością zarówno wśród osób pijących, jak też kupujących alkohol. Jak pokazuje nam kolejna tura badania przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator, najczęściej rozpoznawalne marki piwa pochodzą przede wszystkim z największych browarów, takich jak: Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska czy Carlsberg Polska.

Piwo bez wątpienia jest jedną z najważniejszych kategorii produktowych dla sklepów małoformatowych do 300 m2. To najczęściej kupowany rodzaj alkoholu, któremu przeciętny sklep małego formatu zawdzięcza ok. 15% obrotów. Jak wynika z danych CMR, po piwo sięga co czwarty klient, kupując średnio 3 opakowania chmielowego trunku. Co ciekawe, często jest to jedyny element koszyka zakupowego, w szczególności w przypadku wariantów z niższej półki cenowej. Natomiast gdy kupowane są również inne produkty, zazwyczaj są to przekąski czy inne napoje alkoholowe.

polagrafood 2019