okl 2019 11


 

 

Wódki czyste i smakowe mają długą tradycję na polskim rynku napojów alkoholowych. Kilkusetletnia historia wytwarzania na naszych ziemiach powoduje, że właśnie w Polsce przechowywane są najstarsze europejskie tajemnice przemysłu spirytusowego. Dzięki nim „Polska Wódka” należy do najlepszych i najbardziej cenionych na świecie. Wysoka pozycja tego alkoholu w strukturze światowego rynku jest wynikiem połączenia wielowiekowych tradycji, oryginalności receptur przekazywanych przez pokolenia mistrzów, a także stosowania alkoholu etylowego, produkowanego ze starannie wyselekcjonowanych zbóż czy ziemniaków.

Jarosław Buss, właściciel firmy Tudor House, sieci sklepów Ballantine’s oraz organizator Whisky Live Warsaw, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Pamięta Pan jeszcze, jaką whisky single malt skosztował jako pierwszą w życiu? Czy już pierwszy łyk „złotego trunku” skradł Panu serce?
Jeśli dobrze pamiętam, w segmencie single malt pierwsza degustowana przeze mnie whisky to 12-letnia Scapa. Była ona na tyle odmienna od tego, co próbowałem wcześniej, że rzeczywiście błyskawicznie skradła moje serce.

Gdyby ranking producentów wódki zależał wyłącznie od wartości sprzedaży poszczególnych wódek w polskich sklepach małopowierzchniowych, to zdecydowanie wygrałaby grupa Roust (CEDC International), przed firmą Stock i Marie Brizard. Jednak Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu postanowiły ułożyć ranking największych producentów wódki ze względu na ich strategie dystrybucyjne, cenowe, produktowe stosowane wobec małoformatowych sklepów. To one nadal mają największy udział w sprzedaży wódki w Polsce. Kto zatem najbardziej sprawiedliwie traktuje właścicieli małopowierzchniowych sklepów i ich klientów?

Minął rok i mamy kolejny ranking marek alkoholowych przygotowany przez brytyjski magazyn „Drinks International”. Tradycyjnie przedstawia on produkty, które zanotowały w poprzednim roku sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2017” na 163 marki alkoholowe znalazły się w zestawieniu, aż 52 whisky. To wynik o jedną pozycję gorszy niż przed rokiem. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się 4 marki „złotego trunku” a w pierwszej pięćdziesiątce aż 21.

Whisky, choć jest to kategoria rozwijająca się, to stanowi wciąż niewielki procent obrotów alkoholami w sklepach małoformatowych do 300 m2. W 2017 r. wódki odpowiadały za ponad 30% obrotów, na whisky w tym kanale przeznaczana była co 30 złotówka z puli wydanych na alkohole. Z kolei w supermarketach, kanale ważnym dla whisky i bourbonów, pojawiała się ona na co 50 paragonie i stanowiła 8% obrotów wszystkich alkoholi w sklepach.

okl 2019 10