okl 2021 07


okl 2021 06

 

Brandy i koniaki są czwartym najlepiej sprzedającym się rodzajem alkoholi mocnych po wódkach, whisky oraz likierach – według danych CMR, w 2020 r. w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 segment ten odpowiadał za mniej niż 1% wartości sprzedaży alkoholi. Względną niszowość tej kategorii na tle innych trunków potwierdza ograniczona dystrybucja – w 2020 r. można było kupić je w zaledwie co drugim sklepie małoformatowym do 300 m2 prowadzącym sprzedaż alkoholi, a i w tych sklepach wybór był ograniczony, gdyż średnia oferta obejmowała ok. 3 wariantów tych alkoholi.
Mimo swojego niewielkiego znaczenia, również ten segment doświadczył istotnych zmian w sprzedaży w związku z pandemicznym rokiem 2020. Brandy czy koniaki są często kupowane jako prezenty na imprezy okolicznościowe, a ograniczona liczba spotkań towarzyskich przełożyła się na to, że kategoria, która z roku na rok notowała wzrosty pod względem sprzedaży, w 2020 r. zaliczyła spadek liczby sprzedanych opakowań o ponad 5% w porównaniu z 2019 r.

Hans-Peter Eder, właściciel marki Padre Azul, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jesteś Austriakiem, to żadna tajemnica. Z kolei Twoja żona pochodzi z Meksyku, gdzie tequilę uważa się za narodowy trunek. Czy pamiętasz, kiedy pierwszy raz spróbowałeś tequilę?
Tak, oczywiście. Jako nastolatek robiłem to samo, co prawie wszyscy. Przy czym piłem oczywiście jakąś dziwną mieszankę składającą się z tequili w połączeniu z solą i cytryną. Możesz sobie wyobrazić, jak czułem się dzień później. To bardzo smutne, że całe pokolenie błędnie interpretuje jeden z najbardziej niezwykłych alkoholi na świecie. Innym razem miałem naprawdę niesamowite doświadczenie z tequilą podczas mojego powitalnego przyjęcia w Meksyku w towarzystwie całej rodziny. I ten wyjątkowy alkohol z agawy całkowicie mnie wtedy zachwycił.

Bartosz Masłowski, Brand Manager marki Dictador, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstała marka Dictador?
Ta historia sięga końca XVIII w., kiedy to Severo Arango y Ferro przybył do Nueva Granada, a dokładnie do Cartagena de Indias na terenie obecnej Kolumbii. Był hiszpańskim namiestnikiem, który za zadanie otrzymał umocnienie oraz zabezpieczenie handlu pomiędzy Hiszpanią a nowym lądem. Wśród lokalnej społeczności został zapamiętany jako silny i apodyktyczny charakter, stąd zyskał przydomek Dictador. Natomiast jego słabością był rum, którego produkcją zajął się w późniejszym okresie, kultywując i zgłębiając tajniki produkcji tego trunku. Ok. 150 lat później, w 1913 r. historię Dictadora kontynuuje Don Julio Arango Parra, potomek Severo, który zakłada Distilleria Colombiana. Przez dziesiątki lat jest to największy producent rumu oraz innych alkoholi w tej części Ameryki Południowej.

CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie: „Alkohole mocne”, które dotyczą ginów, rumów i tequili. Są alkoholami spożywanymi najczęściej przy specjalnych okazjach. Wśród najlepiej rozpoznawanych marek rumów, ginów i tequili, znajdują się zarówno produkty polskie, jak i zagraniczne. W trakcie najnowszej tury badań CBM Indicator, dotyczących zwyczajów i zachowań klientów na rynku napojów alkoholowych, przeprowadzony został tradycyjnie już sondaż dotyczący dość specyficznej grupy alkoholi mocnych, w której mieszczą się gin, rum i tequila. Sprawdzana została zarówno spontaniczna, jak też wspomagana znajomość tych właśnie alkoholi. Respondenci proszeni zostali o wymienienie najbardziej im znanego produktu spośród wszystkich marek rumów, ginów i tequili. Należy zaznaczyć, że wszystkie marki z tego segmentu odnotowały niewysoki wskaźnik znajomości spontanicznej, co świadczy o stosunkowo niedużej popularności tych trunków.

Alkohole w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 stanowią najważniejszą kategorię sprzedażową – generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Największe udziały wartościowe osiągają piwa, wódki i wina. Jakie wyniki osiągają w tym formacie mniej popularne trunki, jak gin, tequila czy rum? Czy są to znaczące kategorie w tego typu sklepach? Zarówno gin, jak i rum osiągają miesięcznie po ok. 0,2% udziałów wartościowych w sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tequila stanowi jeszcze mniejszą kategorię – jej udziały w wartości sprzedaży alkoholi to zaledwie ok. 0,03%.

KPMG opublikowało XI edycję raportu pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Osobno opisane tu zostały oczywiście alkohole. Wnioski nie są optymistyczne, ale prognozy nie wyglądają najgorzej. Do kategorii dóbr luksusowych zaliczono przede wszystkim dobra konsumpcyjne (luksusową odzież i akcesoria, biżuterię i zegarki, kosmetyki i perfumy oraz alkohole), samochody marek premium i luksusowych, luksusowe nieruchomości oraz usługi hotelarskie i SPA. W 2020 r. cały rynek dóbr luksusowych w Polsce zmniejszył się o 4,9% względem poprzedniego roku i osiągnął wartość 24 mld zł.

Likiery to napoje alkoholowe, kojarzone przede wszystkim ze słodkawym smakiem i aromatyczną, gęstą konsystencją. Swoją nazwę zawdzięczają łacińskiemu słowu „liquefacere”, czyli rozpuszczać lub mieszać. Te aromatyzowane napoje spirytusowe dodawane są zwyczajowo do ciast, deserów lub drinków, jednak ich moc bywa niekiedy dość wysoka. Zawartość alkoholu w likierach dochodzi czasem nawet do 45% (15-23% dla kremów, 25-30% dla likierów deserowych oraz 35-45% w przypadku likierów mocnych). Podstawą smakową są owoce, zioła oraz połączenie korzeni z ziołami. Oddzielnie są traktowane tzw. likiery emulsyjne (jajeczne, mleczne itp.). Sposobów picia likierów jest chyba tak dużo, jak ich rodzajów. Jedne smakują bez dodatków, a inne same są wyśmienitym dodatkiem do drinków. CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania Zwyczajów i Zachowań Konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie „Alkohole mocne” dotyczące rozdziału pt. „Likiery i kremy”.

temat 07


degustacja banner