okl 2021 06


okl 2021 05

 

Paul-Edward Skora, Export Director Europe & Africa – Zavod Bulbash LLC, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy na początku 2020 r. rozmawialiśmy podczas Festiwalu Wódki i Zakąski w Warszawie, zaimponowałeś mi swoją znajomością języka polskiego. Czy korzenie Twojej rodziny wywodzą się z Polski?
Dziękuje za komplement. Owszem, dobrze mówię po Polsku jak na Polaka... Matka pochodzi z Polski, ojciec z Francji – mam podwójne obywatelstwo.

Witold Franczak, dyrektor generalny i wiceprezes zarządu Platinum Wines Sp. z o.o. odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Ma Pan bogate doświadczenie, jeśli chodzi o pracę w branży alkoholowej. Wymieńmy tu firmy: Racke Polska, Domain Menada, Sobieski Belvedere Group, PWW, CEDC czy jeszcze niedawno Partner Center. Jakie najważniejsze zmiany zaszły w polskiej branży alkoholowej odkąd rozpoczął Pan w niej karierę zawodową?
W latach 90. ub.w. w Polsce najlepiej sprzedawała się wódka i tanie wina owocowe. Dzisiejsza branża alkoholowa to zupełnie inny świat. Obecnie wartościowo 60% obrotów stanowi piwo i jest to więcej niż wódka i wino razem wzięte. Zmienia się także kultura picia wina i wybory konsumenckie Polaków. Dawniej nie było zorganizowanych kierunków importu. Zaczynaliśmy od win z Bułgarii i Węgier, nieśmiało wkraczając w wina z Europy Zachodniej i Nowego Świata. Jedną z pierwszych firm, która zaczęła edukować Polaków w kwestii dokonywanych wyborów, była Racke Polska. Jej sztandarowe wino z Francji, Bongeronde, jako pierwsze tworzyło zorganizowany segment win francuskich w naszym kraju.

Liczy się wygląd, zapach i przede wszystkim smak produktu. W drugiej połowie maja 2021 r. została zaplanowana XV edycja Degustacji Wódek organizowanej przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe”. Profesjonalni, a także niezależni jurorzy po raz kolejny przystąpią do oceny „w ciemno” zgłoszonych próbek w kategorii wódek czystych oraz w kategorii wódek smakowych i smakowych wyrobów spirytusowych. Niewykluczone, że nową kategorią poddaną ocenie zostaną tym razem również okowity, ale to zależy od liczby zgłoszonych produktów. Na pewno dodatkowa rywalizacja toczyć będzie się w kategorii Design Opakowania. Oczywiście wybór zwycięzcy nie jest tutaj dokonywany „w ciemno”. Jurorzy ocenią wszystkie zgłoszone wyroby pod kątem opakowania już po ogłoszeniu wyników samej degustacji. Możliwe jest więc, że jeden produkt otrzyma nawet dwie nagrody.

Wódki to druga najważniejsza kategoria alkoholowa w sklepach małoformatowych do 300 m2. Pojawiają się średnio na co dziesiątym paragonie. Generują przy tym ok.  8% wartości całkowitej sprzedaży w tego typu sklepach i ok. 40% wartości sprzedaży alkoholi (z czego ok. 25% to wódki czyste). Jest to kategoria której wartość sprzedaży rośnie rokrocznie, jednak w 2020 r. znacznie zmniejszył się wzrost wolumenu sprzedaży ze względu na panującą pandemię koronawirusa. Wzrost wartości sprzedaży był podobny, jak przed rokiem, jednak głównym powodem tego był wzrost cen – średnio o ok. 8% na 1 l wódki.

Wódka to trunek wysokoprocentowy, mający długą historię i tradycję. Jest nie tylko napojem alkoholowym, pojawiającym się na stołach w postaci czystej, lecz także niezmiennym i bardzo ważnym składnikiem większości drinków oraz wielu przepisów kulinarnych. Od wielu lat receptura produkcji wódek pozostaje niezmienna, a te polskie cieszą się popularnością wśród konsumentów na całym świecie.

Miniony rok okazał się czasem niepewności i wyzwań dla większości osób na całym świecie. Dlatego nowy, 2021 r., jak nigdy wcześniej symbolizuje start dobrych zmian, wyznaczenia nowych celów oraz realizacji pomysłów. CBM Indicator zaczyna ten rok od nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są ich zwyczaje, a także wizerunki najpopularniejszych marek wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie niszowe napoje alkoholowe, które dotyczą cydrów, win grzanych i miodów pitnych.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 alkohole generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Ważnym okresem dla sprzedaży mocniejszych trunków są święta, sylwester czy też karnawał. Najlepiej sprzedają się wódki, wina i whisky, co jednak z mniej popularnymi kategoriami takimi jak miody nalewki czy wina grzane? Jak ich sprzedaż kształtuje się w okresie karnawału?

temat 06


degustacja banner