okl 2021 04


okl 2021 03

 

z Andrzejem Twardowskim, dyrektorem handlowym w drukarni etykiet Eticod Sp. z o.o., rozmawiał Bartosz Bełkowski

— Wyobraźmy sobie, że jestem właścicielem małego browaru – to spełnienie marzeń mojego życia. Mam dobre piwo, pracowitych przedstawicieli handlowych, a jednak piwo stoi na sklepowych półkach, ludzie jakoś nie chcą go kupować.
Chciałby pan, żebym od razu powiedział, że wina leży po stronie etykiety?

Wódka jest jednym z najczęściej wybieranych przez Polaków rodzajem alkoholu, zajmującym na podium 2. miejsce tuż za piwem. Według danych CMR, średnio co czwarty klient sklepu małego formatu do 300 m2 kupujący alkohol wkłada do koszyka właśnie wódkę. W związku z tym kategoria generuje ponad 8% obrotów wartościowych sklepów tego rodzaju. Nie dziwi zatem fakt, iż sprzedawcy nie szczędzą miejsca w przestrzeni sklepowej na różne smaki czy pojemności tego trunku – w sklepie małego formatu klient może wybierać średnio spośród prawie 90 wariantów wódki. Są ulokowane na półkach, w gablotkach przy ladzie, a w ostatnich latach również w dostarczanych przez producentów lodówkach.

Wyniki badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator potwierdzają, że wódki są jedną z najpopularniejszych kategorii alkoholu w Polsce. Różnorodność produkcji pozwala znaleźć markę idealnie pasującą do potrzeb konsumenta. Analizy najnowszych badań pokazują, że niemal połowa spośród ankietowanych Polaków zadeklarowała spożywanie wódek czystych w ciągu ostatniego miesiąca. Natomiast spożywanie wódek smakowych w tym czasie potwierdza 38% respondentów.

Marcin Zalewski, Senior Brand Manager Ballantine’s Polska odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Marka Ballantine’s należy do najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się na świecie. Na czym polega sekret sukcesu tej whisky w naszym kraju?
Sukces marki w Polsce sięga kilku dekad wstecz. Ballantine‘s to whisky rozpoznawalna i bardzo lubiana także w innych europejskich krajach. Konsumenci docenili jej smak oraz konsekwencję w ciągłości produkcji. Zaufały nam miliony ludzi, którzy degustują ją w najróżniejszych okolicznościach – od celebracji ważnych momentów w życiu, po wieczorny relaks czy sobotnią imprezę w gronie przyjaciół. Oni nie mogą się mylić. To zadowoleni konsumenci są naszym największym sukcesem, a jako brand konsekwentny w działaniach, gwarantujemy niezmienną jakość i szeroką ofertę. Wszystko to w przystępnej cenie.

Bogusław Pawlak, właściciel Świata Whisky, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jak długo istnieje Świat Whisky i jakie były początki tego sklepu?
Wiosną 2012 r. znajomy z Warszawy poprosił mnie o pomoc w przygotowaniu degustacji szkockich whisky w Poznaniu. Podczas organizacji tego spotkania okazało się, że w stolicy Wielkopolski nie można kupić nawet podstawowych butelek single maltów potrzebnych do wydarzenia. Wówczas wpadłem na pomysł, aby stworzyć porządnie zaopatrzony sklep, gdzie mieszkańcy mojego miasta będą mogli kupić dobre alkohole, a szczególnie dobre whisky z całego świata. Sklep powstał w grudniu 2012 r. i obecnie można tutaj kupić ok. 2200 pozycji, w tym ok. 1500 różnych whisky z całego świata. Od kilku lat prowadzimy także sprzedaż hurtową i zaopatrujemy restauracje, bary, puby czy sklepy w całej Polsce w wiele znakomitych alkoholi.

Mariusz Glenszczyk, prezes zarządu TiM S.A., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— W obecnych czasach trudno rozpocząć od innego pytania. Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie firmy TiM S.A.?
Pisząc w marcu 2020 r. wstęp do pewnej publikacji naukowej zwróciłem uwagę na fakt, że cywilizacyjnie znaleźliśmy się w okresie epokowej zmiany pryncypiów, związanej z koniecznością podjęcia skutecznej walki z niebezpiecznym wrogiem o „kryptonimie” SARS-CoV-2. Wyjątkowa dynamika następujących po sobie wydarzeń oraz wysoki stopień ich nieprzewidywalności sprawiły, że wszystko, co do tej pory wydawało się być czymś pewnym, uwypukliło jedynie istotne znaczenie słowa „wydawało”. Ta myśl stała się również zaczynem budowy nowej strategii działania dla naszej firmy na czas pandemii COVID-19. Należy podkreślić, iż sam core business dla TIM S.A. lokowany jest w obszarze rynku nowoczesnego, tradycyjnego oraz B2B – gdzie spółka poradziła sobie celująco – uzyskując dynamikę wzrostu sprzedaży w poszczególnych segmentach na poziomie dochodzącym do 23% przy ogólnym wzroście rynku w ujęciu rocznym ok. 5%. Niestety zupełny lockdown funkcjonujący na rynku gastronomii sprawił, że nasza siostrzana firma Wine 4 You, będąca strategicznym operatorem dla segmentu HoReCa, długi czas zmagała się potężnym dławieniem operacji rynkowych – sięgającym 80%. Szczęśliwie dla nas wszystkich, dzięki przyjętej strategii ochrony spółki zależnej, wychodzimy obecnie na prostą i uważamy, iż poważny kryzys został przezwyciężony. Tym samym patrzymy z optymizmem w przyszłość – dając poczucie bezpieczeństwa wszystkim naszym partnerom biznesowym.

Kategoria whisky i bourbon w sklepach małoformatowych do 300 m2 stanowi ok. 0,3% udziałów wolumenowych sprzedaży wszystkich alkoholi. Ze względu na dość wysokie średnie ceny za opakowanie (w porównaniu np. do wódek) generuje ok. 3% wartości sprzedaży.
W I połowie 2020 r., gdy większa część alkoholi odnotowała zmiany sprzedaży związane z pandemią koronawirusa, w tej kategorii w sklepach małoformatowych nie zanotowaliśmy znaczących zmian – ani w wartości, ani w liczbie transakcji. Jedyny miesiąc, w którym zanotowaliśmy różnicę w porównaniu do innych, to kwiecień.

temat 04


degustacja banner