okl 2021 06


okl 2021 05

 

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, odpowiadała na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstał ZP PRW? Ilu obecnie liczy członków?
Nasza organizacja formalnie została zarejestrowana 5 lat temu. A powołano ją z inicjatywy większości członków zrzeszonych w radzie, która przez 25 lat działała przy Stowarzyszeniu Naukowo-Technicznym Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego. W tym „wybiciu na niepodległość” chodziło nam o uzyskanie realnej niezależności, niezbędnej do realizacji wielu celów i pełnej reprezentacji branży. Zespół pozostał ten sam – zarówno eksperci, jak i pracownicy organizacji, kontynuowano też wszystkie rozpoczęte inicjatywy. Zatem już w momencie powstania, w 2015 r., ZP PRW był w pełni dojrzałą organizacją. Dziś zrzeszamy i reprezentujemy 11 przedsiębiorstw – trzon stanowią duże firmy wytwarzające i importujące wyroby winiarskie, ale wśród naszych członków są też mniejsze przedsiębiorstwa. Dość powiedzieć, że ok. 70% win i wyrobów winiarskich produkowanych lub butelkowanych w Polsce to efekt pracy naszych członków.

Rozmowa z Bastianem Mingersem, dyrektorem Wine & Spirits Messe Düsseldorf GmbH
– organizatorem targów ProWein w Duesseldorfie

— Przygotowania do ProWein 2021, największych i najważniejszych na świecie targów win oraz napojów spirytusowych, idą pełną parą. Skutki COVID-19 oraz obowiązujące obecnie przepisy dotyczące higieny i bezpieczeństwa wymagają jednak działań na wszystkich poziomach. Co zmieni się w 2021 r., jakich adaptacji do nowych okoliczności możemy się spodziewać?

W sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina też cieszą się niemałą popularnością wśród Polaków. Odpowiadają one za ok. 5% sprzedaży wartościowej w rynku napojów procentowych w sklepach małoformatowych do 300 m2.
Wino możemy podzielić na 3 główne kategorie: wino stołowe, wino deserowe, oraz wino wermut. W sklepach małoformatowych do 300 m2 królującą kategorią są te stołowe, które odpowiadają za ok. 80% sprzedaży wolumenowej.

Wyniki analiz 37. edycji badania przeprowadzonego przez CBM Indicator pokazują, że co drugi mieszkaniec Polski pije wina. Wśród pijących 51% osób deklaruje ich spożycie niezależnie od pory roku, a 25% pije je wyjątkowo w sezonie sylwestrowo-karnawałowym. Ogólnie wiadomo, że trunki wytrawne stanowią większość produkcji na świecie. Konsumenci najchętniej sięgają po butelkę wina wytrawnego lub półwytrawnego. Jednak, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez CBM Indicator, konsumenci na rynku polskim preferują te słodkie i półsłodkie (72% odpowiedzi respondentów).

Michał Paszota, właściciel gorzelni Podole Wielkie, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstała gorzelnia w Podolu Wielkim? Jak długo jest w posiadaniu Pana rodziny?
Gorzelnia w Podolu Wielkim funkcjonuje od połowy XIX w., a w rękach naszej rodziny znajduje się od czasów transformacji ustrojowej, dokładnie od 1993 r, kiedy to moi rodzice w wieku 28 lat wpadli na szalony pomysł wydzierżawienia gospodarstwa i gorzelni. Nikt nie dawał nam szans na przetrwanie, a jednak udało się. Powiedzenie, że nasza rodzina ma długie tradycje gorzelnicze byłoby nadużyciem, jednak w Podolu Wielkim rodzina to także pracownicy, a Pan Andrzej – obecny kierownik naszej gorzelni... jest synem kierownika innego zakładu wytwarzającego spirytus. Dla mnie, urodziłem się w 1988 r., to miejsce było od zawsze stałym elementem życia. Przed rozpoczęciem produkcji na początku lat 90. XX w. rodzice nie mieli nic wspólnego z branżą spirytusową. Po ukończeniu olsztyńskiej Akademii Rolniczej szukali swojego sposobu na życie w trudnych realiach. Gorzelnia była niejako przy okazji, bo wchodziła w skład gospodarstwa. Dziś nie wyobrażamy sobie, że mogłoby jej zabraknąć.

z Andrzejem Twardowskim, dyrektorem handlowym w drukarni etykiet Eticod Sp. z o.o., rozmawiał Bartosz Bełkowski

— Wyobraźmy sobie, że jestem właścicielem małego browaru – to spełnienie marzeń mojego życia. Mam dobre piwo, pracowitych przedstawicieli handlowych, a jednak piwo stoi na sklepowych półkach, ludzie jakoś nie chcą go kupować.
Chciałby pan, żebym od razu powiedział, że wina leży po stronie etykiety?

Wódka jest jednym z najczęściej wybieranych przez Polaków rodzajem alkoholu, zajmującym na podium 2. miejsce tuż za piwem. Według danych CMR, średnio co czwarty klient sklepu małego formatu do 300 m2 kupujący alkohol wkłada do koszyka właśnie wódkę. W związku z tym kategoria generuje ponad 8% obrotów wartościowych sklepów tego rodzaju. Nie dziwi zatem fakt, iż sprzedawcy nie szczędzą miejsca w przestrzeni sklepowej na różne smaki czy pojemności tego trunku – w sklepie małego formatu klient może wybierać średnio spośród prawie 90 wariantów wódki. Są ulokowane na półkach, w gablotkach przy ladzie, a w ostatnich latach również w dostarczanych przez producentów lodówkach.

temat 06


degustacja banner