okl 2021 07


okl 2021 06

 

Wina musujące i szampany stanowią ok. 0,5% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tendencja ta utrzymuje się przez 11 miesięcy w roku, by w grudniu zwiększyć się prawie 4-krotnie – udziały wartościowe stanowią wtedy prawie 2% sprzedaży wszystkich alkoholi (1,8% w grudniu 2019 r.). Jest to jedyna kategoria wśród alkoholi, która w jeden miesiąc osiąga prawie 25% wartości sprzedaży rocznej. Oczywiście wszystko to zawdzięcza sprzedaży sylwestrowej, gdzie żadne spotkanie nie może obejść się bez lampki szampana o północy.

Alkohol generuje nawet 25% wartości całej sprzedaży w sklepach małoformatowych. Jak podaje CMR, wina „bez bąbelków” – stołowe, deserowe i wermuty stanowią ok. 3-4% wartości sprzedaży alkoholi w tych sklepach (do ponad 5% w grudniu 2019 r.). Z tych trzech kategorii najważniejsze dla wartości sprzedaży są wina stołowe. Najmocniejszym wartościowo graczem pozostaje tutaj niezmiennie CEDC z marką Carlo Rossi, która jest liderem sprzedaży win stołowych (ok. 0,5% wartości sprzedaży alkoholi w małym formacie). Do najczęściej kupowanych produktów z tej marki należą Carlo Rossi: Sweet Red, Rose i Pink Moscato. Nie są to jednak najczęściej kupowane SKU w tej kategorii, gdyż pierwsze miejsca zajmują Kadarka Prestige czerwone półsłodkie (JNT Group) i Fresco – białe i czerwone półsłodkie (Ambra).

Wśród ogółu Polaków świadomość różnicy pomiędzy winem musującym a szampanem wciąż jest nieostra – tak wynika z kolejnej tury badań CBM Indicator. Przypomnijmy zatem, że każdy szampan jest winem musującym, ale tylko nieliczne wina musujące można nazwać szampanem. Jednak ogromna popularność tego trunku spowodowała, iż właśnie słowo „szampan” jest najpowszechniej używanym określeniem na każde wino musujące.
Jakie pierwsze skojarzenia przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o zimie? Może jest to atmosfera świąt, kiedy cała rodzina zbiera się na Wigilię, wymienia się prezentami i świątecznymi życzeniami? Może jest to pora do zmian i tworzenia nowych planów? A może zima kojarzy się z pierwszym śniegiem, zapachem gorącej czekolady i mandarynek? Dla każdego z nas zima jest wyjątkowa. Podobnie jak wyjątkowe są wina musujące, często spotykane na stołach świątecznych o tej porze roku. Do win musujących zaliczają się nie tylko wina nasycone typu szampan, ale również oryginalne szampany pochodzące z francuskiej prowincji Szampania, włoskie prosecco i lambrusco, katalońska cava, niemiecki sekt itd. Ze wszystkich wymienionych i pominiętych rodzajów win musujących, to te pierwsze są najbardziej znane konsumentom. Na to wskazują również wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez CBM Indicator w grudniu 2019 r.

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, odpowiadała na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstał ZP PRW? Ilu obecnie liczy członków?
Nasza organizacja formalnie została zarejestrowana 5 lat temu. A powołano ją z inicjatywy większości członków zrzeszonych w radzie, która przez 25 lat działała przy Stowarzyszeniu Naukowo-Technicznym Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego. W tym „wybiciu na niepodległość” chodziło nam o uzyskanie realnej niezależności, niezbędnej do realizacji wielu celów i pełnej reprezentacji branży. Zespół pozostał ten sam – zarówno eksperci, jak i pracownicy organizacji, kontynuowano też wszystkie rozpoczęte inicjatywy. Zatem już w momencie powstania, w 2015 r., ZP PRW był w pełni dojrzałą organizacją. Dziś zrzeszamy i reprezentujemy 11 przedsiębiorstw – trzon stanowią duże firmy wytwarzające i importujące wyroby winiarskie, ale wśród naszych członków są też mniejsze przedsiębiorstwa. Dość powiedzieć, że ok. 70% win i wyrobów winiarskich produkowanych lub butelkowanych w Polsce to efekt pracy naszych członków.

Rozmowa z Bastianem Mingersem, dyrektorem Wine & Spirits Messe Düsseldorf GmbH
– organizatorem targów ProWein w Duesseldorfie

— Przygotowania do ProWein 2021, największych i najważniejszych na świecie targów win oraz napojów spirytusowych, idą pełną parą. Skutki COVID-19 oraz obowiązujące obecnie przepisy dotyczące higieny i bezpieczeństwa wymagają jednak działań na wszystkich poziomach. Co zmieni się w 2021 r., jakich adaptacji do nowych okoliczności możemy się spodziewać?

W sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina też cieszą się niemałą popularnością wśród Polaków. Odpowiadają one za ok. 5% sprzedaży wartościowej w rynku napojów procentowych w sklepach małoformatowych do 300 m2.
Wino możemy podzielić na 3 główne kategorie: wino stołowe, wino deserowe, oraz wino wermut. W sklepach małoformatowych do 300 m2 królującą kategorią są te stołowe, które odpowiadają za ok. 80% sprzedaży wolumenowej.

Wyniki analiz 37. edycji badania przeprowadzonego przez CBM Indicator pokazują, że co drugi mieszkaniec Polski pije wina. Wśród pijących 51% osób deklaruje ich spożycie niezależnie od pory roku, a 25% pije je wyjątkowo w sezonie sylwestrowo-karnawałowym. Ogólnie wiadomo, że trunki wytrawne stanowią większość produkcji na świecie. Konsumenci najchętniej sięgają po butelkę wina wytrawnego lub półwytrawnego. Jednak, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez CBM Indicator, konsumenci na rynku polskim preferują te słodkie i półsłodkie (72% odpowiedzi respondentów).

temat 07


degustacja banner