okl 2021 04


okl 2021 03

 

Likiery, kremy i bittery to kategoria która stanowi ok. 0,5% wartości i ok. 0,1% wolumenu sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Trunki tego rodzaju możemy znaleźć w prawie wszystkich tego typu placówkach, dystrybucja numeryczna tej kategorii wynosi 80-90%.
Miniony, 2020 r. nie przyniósł znacznych wzrostów dla likierów – wartość sprzedaży w stosunku do 2019 r. wzrosła zaledwie o ok. 2%, natomiast wolumen także spadł o ok. 2%. Wzrost wartości sprzedaży utrzymał się tylko dzięki znacznemu wzrostowi cen – średnia cena za opakowanie w 2020 r. wzrosła aż o ok. 10% (średnia cena za 500 ml Jägermeistera wzrosła z ok. 28 zł w 2019 r. do ponad 31 zł w 2020 r.). W sprzedaży likierów nie pomogła również pandemia koronawirusa – liczba sprzedanych opakowań w marcu 2020 r. vs marzec 2019 r. spadła o ok. 10%, natomiast w kwietniu – o ok. 20%. Także tydzień, w którym świętowaliśmy Wielkanoc w 2020 r. nie przyniósł wzrostów – co prawda w 2020 r. wartość sprzedaży w tygodniu świątecznym w stosunku do tygodnia z Wielkanocą w 2019 r. wzrosła o ok. 4%, wolumen zanotował miniamlny spadek, to jednak liczba transakcji z likierami spadła o ok. 5%, a liczba sprzedanych opakowań aż o ponad 10%.

Specjalista ds. sprzedaży i marketingu Łukasz Marulski oraz projektant graficzny Marlena Czajkowska z Dekorglass Działdowo S.A. odpowiadali na pytania Marcina Burzyńskiego

— Od kiedy istnieje Dekorglass Działdowo S.A.? Czym się zajmujecie?
Marlena Czajkowska: Dekorglass to rodzinna, polska firma z 25-letnim doświadczeniem, działająca w branży opakowań szklanych. Poprzez stawianie na innowacje i zrównoważony rozwój staliśmy się światowym liderem w dekoracji butelek do wy­robów alkoholowych, bezalkoholowych i perfum. Od 2019 r. jesteśmy również właścicielami huty szkła, która ma ponad 170-letnią tradycję. Fabryka położona jest w niewielkiej miejscowości nieopodal Nakła nad Notecią, od samego powstania miała wpływ na poprawę jakości życia okolicznych rodzin. Obecnie prowadzimy w pełni zautomatyzowaną produkcję skierowaną na przygotowanie wysokiej jakości butelek szklanych do alkoholi, napojów bezalkoholowych oraz perfum.

Paul-Edward Skora, Export Director Europe & Africa – Zavod Bulbash LLC, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy na początku 2020 r. rozmawialiśmy podczas Festiwalu Wódki i Zakąski w Warszawie, zaimponowałeś mi swoją znajomością języka polskiego. Czy korzenie Twojej rodziny wywodzą się z Polski?
Dziękuje za komplement. Owszem, dobrze mówię po Polsku jak na Polaka... Matka pochodzi z Polski, ojciec z Francji – mam podwójne obywatelstwo.

Witold Franczak, dyrektor generalny i wiceprezes zarządu Platinum Wines Sp. z o.o. odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Ma Pan bogate doświadczenie, jeśli chodzi o pracę w branży alkoholowej. Wymieńmy tu firmy: Racke Polska, Domain Menada, Sobieski Belvedere Group, PWW, CEDC czy jeszcze niedawno Partner Center. Jakie najważniejsze zmiany zaszły w polskiej branży alkoholowej odkąd rozpoczął Pan w niej karierę zawodową?
W latach 90. ub.w. w Polsce najlepiej sprzedawała się wódka i tanie wina owocowe. Dzisiejsza branża alkoholowa to zupełnie inny świat. Obecnie wartościowo 60% obrotów stanowi piwo i jest to więcej niż wódka i wino razem wzięte. Zmienia się także kultura picia wina i wybory konsumenckie Polaków. Dawniej nie było zorganizowanych kierunków importu. Zaczynaliśmy od win z Bułgarii i Węgier, nieśmiało wkraczając w wina z Europy Zachodniej i Nowego Świata. Jedną z pierwszych firm, która zaczęła edukować Polaków w kwestii dokonywanych wyborów, była Racke Polska. Jej sztandarowe wino z Francji, Bongeronde, jako pierwsze tworzyło zorganizowany segment win francuskich w naszym kraju.

Liczy się wygląd, zapach i przede wszystkim smak produktu. W drugiej połowie maja 2021 r. została zaplanowana XV edycja Degustacji Wódek organizowanej przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe”. Profesjonalni, a także niezależni jurorzy po raz kolejny przystąpią do oceny „w ciemno” zgłoszonych próbek w kategorii wódek czystych oraz w kategorii wódek smakowych i smakowych wyrobów spirytusowych. Niewykluczone, że nową kategorią poddaną ocenie zostaną tym razem również okowity, ale to zależy od liczby zgłoszonych produktów. Na pewno dodatkowa rywalizacja toczyć będzie się w kategorii Design Opakowania. Oczywiście wybór zwycięzcy nie jest tutaj dokonywany „w ciemno”. Jurorzy ocenią wszystkie zgłoszone wyroby pod kątem opakowania już po ogłoszeniu wyników samej degustacji. Możliwe jest więc, że jeden produkt otrzyma nawet dwie nagrody.

Wódki to druga najważniejsza kategoria alkoholowa w sklepach małoformatowych do 300 m2. Pojawiają się średnio na co dziesiątym paragonie. Generują przy tym ok.  8% wartości całkowitej sprzedaży w tego typu sklepach i ok. 40% wartości sprzedaży alkoholi (z czego ok. 25% to wódki czyste). Jest to kategoria której wartość sprzedaży rośnie rokrocznie, jednak w 2020 r. znacznie zmniejszył się wzrost wolumenu sprzedaży ze względu na panującą pandemię koronawirusa. Wzrost wartości sprzedaży był podobny, jak przed rokiem, jednak głównym powodem tego był wzrost cen – średnio o ok. 8% na 1 l wódki.

Wódka to trunek wysokoprocentowy, mający długą historię i tradycję. Jest nie tylko napojem alkoholowym, pojawiającym się na stołach w postaci czystej, lecz także niezmiennym i bardzo ważnym składnikiem większości drinków oraz wielu przepisów kulinarnych. Od wielu lat receptura produkcji wódek pozostaje niezmienna, a te polskie cieszą się popularnością wśród konsumentów na całym świecie.

temat 04


degustacja banner