okl 2021 06


okl 2021 05

 

Alkohole w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 stanowią najważniejszą kategorię sprzedażową – generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Największe udziały wartościowe osiągają piwa, wódki i wina. Jakie wyniki osiągają w tym formacie mniej popularne trunki, jak gin, tequila czy rum? Czy są to znaczące kategorie w tego typu sklepach? Zarówno gin, jak i rum osiągają miesięcznie po ok. 0,2% udziałów wartościowych w sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tequila stanowi jeszcze mniejszą kategorię – jej udziały w wartości sprzedaży alkoholi to zaledwie ok. 0,03%.

Wiąże się to przede wszystkim z dostępnością tego rodzaju trunków – gin i rum możemy znaleźć w ok. 40% sklepów małego formatu, natomiast tequilę – w zaledwie ok. 10% sklepów. Konsumenci w małych sklepach nie mają tutaj także zbyt dużego wyboru – średnio po 2 warianty ginu i rumu na sklep oraz 1 wariant tequili.
Do najchętniej kupowanych ginów możemy zaliczyć 2 marki – Seagram’s Gin (Pernod Ricard) oraz Gin Lubuski (Henkell & Co). Pierwszy wariant to droższa opcja – za ok. 1 l trunku tej marki w 2020 r. klient musiał zapłacić ok. 70-74 zł, w przypadku Ginu Lubuskiego – ok. 61-64 zł za 1 l w zależności od opakowania. A w kwestii opakowań – najczęstszym wyborem klientów kupujących gin były pojemności 500 ml i 700 ml. Wśród rumów w 2020 r. najczęściej na paragonach pojawiała się pozycja Golden Rum (Pernod Ricard), Bacardi Carta Blanca Rum (Bacardi), a także Galeon (Polmos Bielsko-Biała). W tej kategorii chętniej wybierane przez konsumentów opakowania to nie tylko butelki 500 ml i 700 ml, ale także 200 ml (w takim opakowaniu występowały 2 najczęściej pojawiające się na paragonach rumy w 2020 r.). Rum jest także trunkiem sporo droższym niż gin – za 1 l najpopularniejszych marek tego trunku w 2020 r. konsumenci musieli zapłacić ok. 70-100 zł w zależności od opakowania. W tequilach rolę lidera sklepów małoformatowych pełni Sierra Tequilla (CEDC). To najczęściej pojawiająca się tequila na paragonach – zarówno wersje Silver, jak i Gold, obie najchętniej kupowane w butelkach 700 ml. Duże udziały w sprzedaży tej kategorii osiąga także Tequila Olmeca (Pernod Ricard) – również w wersji srebrnej i złotej. Wśród trzech omawianych trunków jest to opcja najdroższa – średnia cena za 1 l najpopularniejszych marek przekracza kwotę 100 zł.
Trudno oprzeć się wrażeniu, że na wybór konsumentów alkoholi niszowych w małym formacie oprócz walorów smakowych największy wpływ ma jednak cena trunków – tequila, która jest najdroższą opcją w porównaniu do rumu czy ginu, osiąga też najmniejsze udziały w sprzedaży.

cmr

Rynki Alkoholowe 4/2021

temat 06


degustacja banner