okl 2021 07


okl 2021 06

 

Najważniejszym kanałem sprzedaży dla alkoholi spośród sklepów detalicznych są sklepy małoformatowe o powierzchni do 300 m2. Z nich pochodzi ok. 90% obrotów całej sprzedaży alkoholowej. Jak na tle wszystkich alkoholi rozkłada się tu sprzedaż cydrów, drinków i radlerów? Bez wątpienia największą kategorię stanowią radlery i piwa smakowe. Sprzedaż tych trunków w I półroczu 2021 r. to ok. 5-10% wolumenu sprzedaży wszystkich piw, oczywiście największe udziały sprzedaży w tej kategorii przypadają w miesiącach letnich. Najczęściej pojawiające się na paragonach produkty z tej kategorii to: Desperados (wariant standardowy – Tequila oraz Red i Mojito), Garage (Hard Lemon i Kamikaze), a także produkty marki Karmi czy Somersby. Piwa smakowe i radlery znajdziemy w ponad 90% sklepów detalicznych. Udział sklepów małoformatowych do 300 m2 w wartości sprzedaży tej kategorii jest trochę poniżej średniej alkoholowej – stanowi ponad 80% obrotów sprzedaży sklepów detalicznych.

Liderem sprzedaży cydrów pozostaje Ambra – w panelu sklepów detalicznych udziały tego producenta w wartości sprzedaży wszystkich cydrów w zależności od miesięcy plasują się w przedziale 70-80%, a marką która właściwie sama buduje ten wynik jest Cydr Lubelski (prawie 80% wartości sprzedaży wszystkich cydrów). Pozostałe marki, które znajdują się w Top 5 najlepiej sprzedających się cydrów, lecz już ze znacznie mniejszymi udziałami to: Cydr Sandomierski, Perry Miłosławskie i Perry Lubelski, a także Cydr Miłosławski i Dobroński. Pośród wszystkich alkoholi cydry stanowią niewielki procent – zaledwie ok. 0,1% wolumenu całej sprzedaży (I półrocze 2021 r.). Na sklepy małoformatowe przypada ok. 70-80% obrotów wszystkich sklepów detalicznych.

cmr

Spośród tych trzech kategorii sprzedaż drinków (RTD) w największej części przypada na sklepy małoformatowe – ok. 90% wartości z wszystkich sklepów detalicznych. Najczęściej kupowanymi drinkami w tym kanale sprzedaży są Jack Daniel’s & Cola i Jim Beam Cola w puszkach o pojemności 330 ml. Kolejne najchętniej kupowane SKU należą do marek Sobieski i Bacardi, z tym że Sobieski oferuje największy wybór – ponad 2 warianty drinków na sklep. Nie jest to bardzo popularna kategoria – drinki możemy znaleźć w ok. 40% sklepów małoformatowych do 300 m2.

Rynki Alkoholowe 8/2021

temat 07


degustacja banner