okl 2021 05


okl 2021 04

 

Rozmowa z Philippem Meurantem z domu szampańskiego Devaux
informacja prasowa Dom Wina

— Jakie cechy musi mieć dobry szampan?
Aby zrobić dobrego szampana potrzebne są jakościowe winogrona i sprawdzona technologia. O tym, skąd producent bierze winogrona, nie dowiemy się z etykiety. Warto więc sprawdzić, co ma na ten temat do powiedzenia na swojej stronie internetowej, a generalnie, gdzie zlokalizowana jest winiarnia. Na przykład Dom Champagne Devaux, założony w 1846 r., znajduje się w samym sercu Côte des Bar – we wspaniałym dworze z XVIII w., w parku nad brzegiem Sekwany. Nasi winiarze od początku wiedzieli, że tutejsze terroir jest znakomite dla odmiany pinot noir i nauczyli się wydobywać wszystkie niuanse tego szczepu winogron. Do dziś Champagne Devaux to punkt odniesienia dla całego regionu i jest uznawany za ambasadora Côte des Bar. Owoce z odmiany chardonnay z Côte des Bar są również bardzo dobrej jakości, ale jest ich mało. W Devaux wszystkie cuvée uzyskujemy wyłącznie z tych dwóch szczepów winogron.

Brandy jest bodaj najbardziej znanym destylatem winnym. Do jej produkcji wykorzystywane są zwykle takie surowce jak owoce lub jagody, winogrona, a także ich przefermentowane wytłoki i pestki. Wśród brandy owocowych pojawia się na przykład znana większości śliwowica i calvados, a wśród brandy produkowanej z wytłok i pestek – czacza, grappa czy rakija. Najpopularniejszą na świecie jednak jest brandy winogronowa, mająca takie podtypy jak: koniak, armaniak, cherry brandy, ararat i wiele innych.

Brandy i koniaki są czwartym najlepiej sprzedającym się rodzajem alkoholi mocnych po wódkach, whisky oraz likierach – według danych CMR, w 2020 r. w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 segment ten odpowiadał za mniej niż 1% wartości sprzedaży alkoholi. Względną niszowość tej kategorii na tle innych trunków potwierdza ograniczona dystrybucja – w 2020 r. można było kupić je w zaledwie co drugim sklepie małoformatowym do 300 m2 prowadzącym sprzedaż alkoholi, a i w tych sklepach wybór był ograniczony, gdyż średnia oferta obejmowała ok. 3 wariantów tych alkoholi.
Mimo swojego niewielkiego znaczenia, również ten segment doświadczył istotnych zmian w sprzedaży w związku z pandemicznym rokiem 2020. Brandy czy koniaki są często kupowane jako prezenty na imprezy okolicznościowe, a ograniczona liczba spotkań towarzyskich przełożyła się na to, że kategoria, która z roku na rok notowała wzrosty pod względem sprzedaży, w 2020 r. zaliczyła spadek liczby sprzedanych opakowań o ponad 5% w porównaniu z 2019 r.

Hans-Peter Eder, właściciel marki Padre Azul, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jesteś Austriakiem, to żadna tajemnica. Z kolei Twoja żona pochodzi z Meksyku, gdzie tequilę uważa się za narodowy trunek. Czy pamiętasz, kiedy pierwszy raz spróbowałeś tequilę?
Tak, oczywiście. Jako nastolatek robiłem to samo, co prawie wszyscy. Przy czym piłem oczywiście jakąś dziwną mieszankę składającą się z tequili w połączeniu z solą i cytryną. Możesz sobie wyobrazić, jak czułem się dzień później. To bardzo smutne, że całe pokolenie błędnie interpretuje jeden z najbardziej niezwykłych alkoholi na świecie. Innym razem miałem naprawdę niesamowite doświadczenie z tequilą podczas mojego powitalnego przyjęcia w Meksyku w towarzystwie całej rodziny. I ten wyjątkowy alkohol z agawy całkowicie mnie wtedy zachwycił.

Bartosz Masłowski, Brand Manager marki Dictador, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstała marka Dictador?
Ta historia sięga końca XVIII w., kiedy to Severo Arango y Ferro przybył do Nueva Granada, a dokładnie do Cartagena de Indias na terenie obecnej Kolumbii. Był hiszpańskim namiestnikiem, który za zadanie otrzymał umocnienie oraz zabezpieczenie handlu pomiędzy Hiszpanią a nowym lądem. Wśród lokalnej społeczności został zapamiętany jako silny i apodyktyczny charakter, stąd zyskał przydomek Dictador. Natomiast jego słabością był rum, którego produkcją zajął się w późniejszym okresie, kultywując i zgłębiając tajniki produkcji tego trunku. Ok. 150 lat później, w 1913 r. historię Dictadora kontynuuje Don Julio Arango Parra, potomek Severo, który zakłada Distilleria Colombiana. Przez dziesiątki lat jest to największy producent rumu oraz innych alkoholi w tej części Ameryki Południowej.

CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie: „Alkohole mocne”, które dotyczą ginów, rumów i tequili. Są alkoholami spożywanymi najczęściej przy specjalnych okazjach. Wśród najlepiej rozpoznawanych marek rumów, ginów i tequili, znajdują się zarówno produkty polskie, jak i zagraniczne. W trakcie najnowszej tury badań CBM Indicator, dotyczących zwyczajów i zachowań klientów na rynku napojów alkoholowych, przeprowadzony został tradycyjnie już sondaż dotyczący dość specyficznej grupy alkoholi mocnych, w której mieszczą się gin, rum i tequila. Sprawdzana została zarówno spontaniczna, jak też wspomagana znajomość tych właśnie alkoholi. Respondenci proszeni zostali o wymienienie najbardziej im znanego produktu spośród wszystkich marek rumów, ginów i tequili. Należy zaznaczyć, że wszystkie marki z tego segmentu odnotowały niewysoki wskaźnik znajomości spontanicznej, co świadczy o stosunkowo niedużej popularności tych trunków.

Alkohole w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 stanowią najważniejszą kategorię sprzedażową – generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Największe udziały wartościowe osiągają piwa, wódki i wina. Jakie wyniki osiągają w tym formacie mniej popularne trunki, jak gin, tequila czy rum? Czy są to znaczące kategorie w tego typu sklepach? Zarówno gin, jak i rum osiągają miesięcznie po ok. 0,2% udziałów wartościowych w sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tequila stanowi jeszcze mniejszą kategorię – jej udziały w wartości sprzedaży alkoholi to zaledwie ok. 0,03%.

temat 05


degustacja banner