okl 2020 05-06


okl 2020 04

 

Witold Włodarczyk, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy:

– „Rynki Alkoholowe”, to biblia dla szeroko rozumianej branży alkoholowej, ale również niezwykle ważne wydawnictwo dla handlu i segmentu HoReCa. Tematy związane z alkoholem nigdy nie były łatwe, a czasami budzą wręcz kontrowersje. Tym bardziej ważne jest przedstawianie czytelnikowi sprawdzonych i wiarygodnych informacji, w sposób rzeczowy, odbiegający od często sensacyjnych doniesień mediów codziennych. Profesjonalizm, wiedza i doświadczenie zespołu redakcyjnego zapewniają wysoki poziom merytoryczny publikacji, zaś wyważone komentarze redakcyjne uwzględniają opinie poszczególnych graczy na rynku. Wszystko to sprawia, że „Rynki Alkoholowe” są miarodajnym i rzetelnym źródłem informacji, odpowiadając tym samym na potrzeby środowisk zainteresowanych rozwojem polskiego rynku alkoholowego. Z oczywistych względów z największym zainteresowaniem czytam artykuły poświęcone branży spirytusowej, choć i te poświęcone naszej konkurencji nie umykają mojej uwadze. Zawsze ciekawe są też doniesienia o nowych trendach na rynku, dzięki czemu zawsze jestem na bieżąco z aktualnościami. W imieniu swoim i firm zrzeszonych w ZP PPS składam zespołowi redakcyjnemu „Rynków Alkoholowych” najserdeczniejsze gratulacje z okazji 25 lat istnienia na niełatwym oraz wciąż zmieniającym się rynku wydawniczym i życzę jeszcze wielu kolejnych lat działalności. Tak długa historia świadczy o tym, że jesteście Państwo nam bardzo potrzebni!

Dokładnie w marcu 1995 r. pojawił się pierwszy numer miesięcznika „Rynki Alkoholowe”. Jak łatwo policzyć, mamy więc swój okrągły jubileusz. I to nie byle jaki, przecież 25 lat to aż ćwierć wieku! Czy ktoś jeszcze pamięta, że w 1996 r. wprowadzono obowiązek banderolowania wyrobów winiarskich? A może umknęła z pamięci data 1 lutego 1998 r., kiedy to zostały uwolnione ceny na czyste wódki i spirytus? „Rynki Alkoholowe” to nie tylko najstarsze polskie pismo branżowe poświęcone szeroko rozumianej branży alkoholi, ale również skarbnica wiedzy i kronika zmian w niej zachodzących. Choćby takich, jak komercjalizacja i prywatyzacja Polmosów w 2001 r. czy obecne dziś zjawiska konsolidacyjne.

Szczegółowa analiza wyników najnowszych badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator wskazuje, że Advocaat Classic to wciąż najpopularniejsza marka w swojej kategorii. Jest też najczęściej kupowana wśród wszystkich dostępnych na naszym rynku alkoholi z grupy likierów i kremów. Gęsta konsystencja, słodki smak i przyjemny aromat to cechy, które charakteryzują jajeczny likier. Spożywany chętnie bez żadnych dodatków, ale równie często wykorzystywany jako składnik drinków.

Przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych lepiej niż w innych tygodniach sprzedają się nie tylko produkty kulinarne, ale też alkohole, w tym szczególnie mocne trunki w większych pojemnościach i z wyższej półki, wina, a także likiery. Jak wynika z danych CMR, w 2019 r. w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą wartość sprzedaży wódek czystych wzrosła w porównaniu z poprzednim tygodniem o 30%, wydatki na wino stołowe wzrosły o 40%, natomiast na likiery i kremy aż o 70%.

Janusz Palikot, członek rady nadzorczej Manufaktury Piwa, Wódki i Wina SA oraz prezes Tenczyńska Okovita SA odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Po rezygnacji z działalności politycznej wrócił Pan do branży alkoholowej. Ciągnęło wilka do lasu?
Zaraz tam wilka… Nie wilka, tylko Palikota. I nie do lasu, ale do browaru.

— Był Pan posłem na Sejm przez 3 kolejne kadencje. Może więc Pan zdradzi, jakie alkohole są najchętniej konsumowane przez polskich polityków?
Wódka dominuje na prawicy, a piwo u ludowców, u neoliberałów i w nowej lewicy, choć to też zmienia się w zależności od pokolenia. Młodsi liberałowie wybierają również wino. Ale piwo i tak piją wszyscy.

temat 202 07