okl 2019 12


okl 2019 11

 

Whisky i bourbony są trzecią największą kategorią alkoholi mocnych w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2, wciąż jednak o wiele mniej znaczącą niż wódki czyste czy smakowe. Whisky jest postrzegana jako bardziej ekskluzywny alkohol i choć konsumenci coraz częściej sięgają po niego przez cały rok, wciąż najwyższe wzrosty sprzedaży tego trunku notuje się w okresie świąt Bożego Narodzenia – w grudniu sprzedaż jest o ponad 50% wyższa niż w pozostałych miesiącach. Z danych CMR wynika, że w ostatnich latach systematycznie rośnie dostępność whisky – w 2017 r. roku tę kategorię można było spotkać w ok. 60% sklepów, a już pod koniec 2018 r. trunek ten miało w ofercie 7 na 10 sklepów. W sklepach małoformatowych do 300 m2, gdzie o miejsce na wąskiej półce whisky musi walczyć z wódką, konsumenci średnio mogą znaleźć 8-9 wariantów tego trunku.

Magdalena Brzezińska, kierownik Działu Spraw Korporacyjnych w Grupie Żywiec S.A., odpowiadała na pytania Marcina Burzyńskiego

— Na polskim rynku mamy trzech dużych producentów piwa. Liderem to Kompania Piwowarska, drugie miejsce zajmuje Grupa Żywiec, a podium uzupełnia Carlsberg. Czy zmiana tego układu sił jest w najbliższych latach możliwa?
Rynek piwa w Polsce w ostatnich latach bardzo się zmienił. Nie bez przyczyny mówimy o rewolucji. Wzrosła dynamicznie zarówno liczba browarów, jak również liczba piw dostępnych w ofercie i wprowadzanych każdego roku nowości. O ile liderami rynkowymi pozostają duzi producenci, to wciąż przybywa małych browarów, a te, które już są na rynku od kilku lat inwestują, nierzadko w stałe warzelnie zamiast kontraktowych. Myślę także, że zauważalną zmianą na rynku był zakup przez Grupę Żywiec S.A. w kwietniu tego roku 100% udziałów w Browarze Namysłów Sp. z o.o. Co się będzie działo na rynku w przyszłości? Z pewnością będziemy widzieć coraz więcej różnorodności w ofercie produktowej, bo tego oczekuje konsument, który poszukuje nowych smaków. Świadczy o tym choćby sukces radlerów, specjalności czy piw bezalkoholowych. Mieliśmy bardzo duży udział w tworzeniu tych nowych segmentów rynku.

Okres wakacyjny sprzyja sprzedaży takich kategorii alkoholu, jak cydry czy gotowe drinki niskoprocentowe (RTD). Alkohole te charakteryzują się lekkością, świeżością, a to sprawia, że są idealne w upalne wieczory. Właśnie w miesiące letnie konsumenci najchętniej sięgają po te trunki.

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) wynika, że bezspornie jako alkohol są traktowane wódka (wg 88% Polaków) i whisky (wg 82% ogółu społeczeństwa). Zdecydowanie mniejszy odsetek Polaków uznaje jednoznacznie za alkohol wino (53%), piwo (46%), piwo smakowe (35%) oraz cydr (29%).

W ostatnich latach furorę w sklepach małoformatowych robią lżejsze i smakowe warianty piw. Wyraźnie widać to w szerokości oferty, bo w przeciętnej placówce małego formatu tego typu produkty zajmują już prawie 1/3 miejsca na półkach i w lodówkach z piwem. W czerwcu 2019 r. klienci poszukujący piw o obniżonej zawartości alkoholu lub z dodatkami smakowymi mieli do wyboru ponad 35 wariantów, z czego większość stanowiły radlery, czyli mieszanki piw z innymi napojami.

eurogastro


worldfood new