okl 2020 05-06


okl 2020 04

 

Sondaże CBM Indicator potwierdzają, że systematycznie rośnie upodobanie Polaków do wina. Odnotowano wzrost konsumpcji wszystkich typów win – od słodkich po wytrawne. Liczba winnic w naszym kraju liczona jest już nie w dziesiątkach, lecz w setkach. Przybywa upraw, a polskie wina szturmują coraz wyższe półki cenowe. W ostatnich latach rodzimi producenci win dość poważnie nadrabiają wielowiekowe braki. Bo przecież winiarskich tradycji praktycznie w naszym kraju nie było.

Jerzy Markiewicz, właściciel firmy Dębowa Polska, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Korzenie firmy Dębowa Polska sięgają 1982 r. Jednak aktywność w branży alkoholowej rozpoczęła się w 1989 r. Jaka zatem była jej wcześniejsza działalność i jak łączy się ona z obecną?
Tę opowieść należy zacząć od początku. Ukończyłem technikum melioracyjne we Wrocławiu i wszystko wskazywało na to, że z tą dziedziną zwiążę swoją przyszłość zawodową. Przez pewien czas zajmowałem się hodowlą warchlaków, potem była pieczarkarnia, wreszcie suszarnia – najpierw grzybów, a potem warzyw. Śmiem twierdzić, że w swojej końcowej fazie najbardziej wydajna w Polsce. Suszyliśmy aż 60 t warzyw na dobę. Zawsze byłem przedsiębiorczą osobą.

Degustacja whisky, to tyle samo sztuki, co nauki. Nauka smakowania whisky wymaga czasu, cierpliwości oraz praktyki, praktyki i jeszcze raz praktyki. Chociaż degustacja pobudza niemal wszystkie zmysły, nie chodzi tylko o przyjemność zmysłową. Degustacja whisky jest zaproszeniem do przejścia ze sfery zmysłowej do analizy, która pomoże rozpoznać atuty whisky i lepiej ją zrozumieć. Jedyną prawdziwą trudnością tego procesu może okazać się fakt, że whisky jest czymś więcej niż tylko prostą sumą różnych elementów. Degustacja nie ogranicza się do właściwości samej whisky, ale obejmuje również unikalne jej postrzeganie przez każdego degustatora w zależności od wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Wódki czyste i smakowe to jedna z najważniejszych kategorii w asortymencie sklepów małoformatowych do 300 m2 – w okresie od stycznia do czerwca 2019 r. pojawiała się ona na niemal co dziesiątym paragonie i odpowiadała za prawie 9% wartości sprzedaży. Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych (odpowiadają za niespełna 30% wolumenu), ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w I połowie 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na warianty smakowe o 16% więcej niż w poprzednim roku, podczas gdy wartość sprzedaży wódek czystych zwiększyła się o 7%.

Badania CBM Indicator potwierdzają, że atrakcyjność opakowania nie jest kluczowym wskaźnikiem, który determinuje respondentów do dokonania zakupu swojego ulubionego gatunku alkoholu. Niezmiennie jak w poprzednich latach wyniki sondażu pokazują, iż dla konsumentów najważniejszymi czynnikami jest smak, jakość i cena produktu. Badania CBM Indicator potwierdzają, że wódki to kategoria, która jest bardzo dobrze rozpoznawana. Respondenci zostali poproszeni o wskazanie istotnych cech wódek czystych i smakowych, jakie wpływają na zakup danej marki. Przy wyborze wódek czystych respondenci przede wszystkim zwracają uwagę na atrakcyjną cenę (63%), a w drugiej kolejności wysoką jakość (58%). Na trzecim miejscu dla prawie połowy konsumentów istotny jest dobry smak. Te trzy czynniki są również ważne dla konsumentów wódek smakowych, ale kolejność tych czynników pozostaje już inna.

temat 202 07