okl 2021 07


okl 2021 06

 

Sandro Bottega, właściciel i dyrektor zarządzający Bottega SpA, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstała Bottega SpA? Proszę powiedzieć coś więcej o historii tego miejsca.
Bottega „przodek”, Andrea, jeszcze w 1635 r. uprawiał winorośl w jednym z najpiękniejszych miejsc na świecie: na wzgórzach w pobliżu Molinetto della Croda w Refrontolo, w pobliżu Conegliano – dzisiejszego serca obszaru Prosecco DOC. Bottega byli pierwotnie dzierżawcami hrabiów Collalto. Kiedy udało im się odzyskać wolność, zaczęli uprawiać własne ziemie. W latach 60. XX w. Aldo Bottega opracował kreatywne innowacje techniczne, takie jak pierwsza grappa z jednej odmiany. Wewnętrzny duch przedsiębiorczości doprowadził go do założenia własnej destylarni wraz z żoną Rosiną i w 1977 r. powstała Distilleria Bottega w Pianzano di Godega, w prowincji Treviso. Po śmierci założyciela dyrektorem firmy został jego syn Sandro, czyli ja. Otrzymałem przy tym wsparcie siostry Barbary i brata Stefano. W ciągu kilku lat Distilleria Bottega zaczęła zdobywać sławę dzięki innowacyjnemu systemowi destylacji oraz obniżeniu zawartości alkoholu w grappie, co uczyniło ją bardziej miękką i delikatną. W 1992 r., zgodnie z rodzinną tradycją, do destylarni dołączyła winiarnia, wprowadzając firmę w świat wina, który jest obecnie głównym obszarem działalności. Rośniemy z każdym rokiem, rozszerzając swoją działalność za granicą. Bottega przynosi autentyczność i styl „Made in Italy” na całym świecie. Nasze produkty można znaleźć w sklepach z winami premium, specjalistycznych domach towarowych, ekskluzywnych klubach, wytwornych restauracjach i hotelach z klasą w 150 krajach – od USA do Australii, od RPA do Europy Północnej.

— Czy było możliwe, że obierze Pan w życiu inną drogę niż branża alkoholowa?
Już kiedy byłem dzieckiem i jeszcze nie wiedziałem, co będę robił, gdy dorosnę, pomagałem ojcu w codziennej pracy w gorzelni. Mając 14 lat wchodziłem do wszystkich kotłów w gorzelni, aby je czyścić. Mój ojciec przekazał mi miłość do świata alkoholu, związanego z typowym produktem naszej ziemi – grappą, ale przede wszystkim był dla mnie przykładem na to, jak można osiągnąć wyniki, których się oczekuje, gdy pracuje się ciężko i z pasją. Kiedy w 1983 r. zmarł mój ojciec, poczułem, że kontynuowanie rozwoju rodzinnej firmy jest czymś naturalnym, jakby było to niemal wpisane w moje DNA.

— Wasze portfolio jest bardzo szerokie. Są tu wina, wina musujące, grappa, likiery, kremy, gin, wódka, bittery... Czy przy tak szerokiej ofercie istnieje ryzyko, że firma nie będzie kojarzona z jakimś konkretnym trunkiem?
Jesteśmy kojarzeni na całym świecie głównie z naszym kultowym produktem – Prosecco DOC Spumante Brut Bottega Gold, które wyróżnia się charakterystyczną złotą butelką, nadającą produktowi nutę glamour, a bardziej ogólnie z winami musującymi w metalizowanych butelkach. Jeśli chodzi o nasze portfolio – tak, jest ono szerokie, ale zostało zbudowane w oparciu o te same wartości i filozofię we wszystkich kategoriach produktów, dzięki czemu nasza oferta jest spójna i rozpoznawalna.

— Jak duża jest produkcja Bottega SpA w ciągu roku? Jak rozkłada się ona na likiery, grappę, wina musujące i inne alkohole?
Każdego roku produkujemy ok. 16 mln butelek, z czego 85% na eksport. Mimo że zaczynaliśmy jako destylarnia, dziś główną działalnością jest wino, a w szczególności Prosecco. Stanowi ono 35% naszej sprzedaży, a inne wina musujące 28%. Łatwo więc policzyć, że ponad 60% naszej sprzedaży to „bąbelki”. Likiery odpowiadają za jej 13%, a grappa 9%. Z kolei wina czerwone, które produkujemy dzięki dwóm winiarniom, jednej w Valpolicella i jednej w Montalcino, stanowią 8%.

— Jakimi zasadami kierujecie się przy produkcji trunków?
Po pierwsze, jakość i typowość: od winnicy do butelki, każdy moment tworzenia produktu jest monitorowany z rzemieślniczą troską i dbałością o szczegóły. Wybieramy proste, naturalne smaki związane z danym terytorium. Po drugie, projekt i innowacja: receptury z innowacyjnymi, oryginalnymi elementami sprawiają, że wina i likiery Bottega są ekskluzywne. Nasz projekt wzmacnia kreatywność i styl „Made in Italy”. Każda butelka zamyka smak i radość włoskiego stylu życia. I wreszcie po trzecie, zrównoważony rozwój: wszystkie etapy produkcji odbywają się zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju, chroniąc środowisko dla przyszłych pokoleń.

— Globalne ocieplenie to coraz większy problem. Czy producent wielkości Bottega SpA rzeczywiście jest w stanie wdrożyć ekologiczne rozwiązania?
Jedną z głównych wartości Bottega SpA jest zrównoważony rozwój. Organizacja Narodów Zjednoczonych określiła 17 zasad zrównoważonego rozwoju, które należy wdrożyć do 2030 r. Jako firma, a więc jako rzeczywistość o wymiarze i znaczeniu społecznym, codziennie inspirujemy się tymi zasadami, czyniąc je naszą latarnią w nocy, naszym przewodnikiem, gdy musimy podjąć każdą decyzję. Dzięki licznym działaniom, które realizujemy na rzecz zrównoważonego rozwoju, jesteśmy obecnie uznawani za „Zieloną Firmę”. Oto najważniejsze z naszych osiągnięć w tyzm zakresie: korzystamy wyłącznie z energii elektrycznej pochodzącej z alternatywnych i odnawialnych źródeł, nasza energia geotermalna pozwala zaoszczędzić 756 t CO2 rocznie, nasz system recyrkulacji pozwala oszczędzać 7 mln l wody na każdy rok destylacji. Dzięki przystąpieniu do programu RafCycle co roku 10 t odpadów jest poddawanych recyklingowi, do naszych metalizowanych butelek używamy wyłącznie lakierów na bazie wody. Ponadto do opakowań wybieramy wyłącznie ekologiczne materiały, stosując w ciemnych butelkach szkło pochodzące w co najmniej 50% z recyklingu, a w kartonach wyłącznie te z certyfikatem FSC Mix. Ponadto wdrożyliśmy techniki rolnictwa ekologicznego, co prowadzi do zaoszczędzenia 1 000 kg syntetycznych środków chemicznych każdego roku...

— Które z Państwa produktów cieszą się największą popularnością wśród konsumentów?
Jak już wspomniałem, najbardziej popularnym produktem wśród konsumentów na całym świecie jest Bottega Gold, ikona Prosecco DOC w złotym kolorze. Ludzie kochają wartości marki, które niesie ze sobą ten produkt: jest on synonimem włoskiego uroku i elegancji, symbolem „Made in Italy” i włoskiego stylu życia. Zarówno ze względu na jakość Prosecco, jak i efekt wizualny butelki, jest ono wybierane każdego dnia przez wielu konsumentów na całym świecie, aby uczcić ich wyjątkowe chwile, stając się ikoną świętowania i radości życia.Mamy również Bottega Rose Gold i Bottega White Gold, które razem z Gold stanowią nasz najbardziej znany tryptyk na świecie.

— Szczególnym produktem jest Wasze Limoncino. Jak powstaje? Może Pan powiedzieć o nim coś więcej? Co wyróżnia ten produkt na tle konkurencji?
Likier cytrynowy to słoneczna wizytówka Włoch. Jedną z najpopularniejszych odmian tego typu alkoholi jest Bottega Limoncello, zwana Limoncino. Jego nazwa oddaje istotę smaku – to tradycyjny orzeźwiający likier włoski na bazie cytryn z historią produkcji z końca XIX w. Likier Bottega Limoncino produkowany jest według tradycyjnej receptury w laboratoriach Bottega w Veneto. Bottega Limoncino powstała z pomysłu połączenia dwóch dusz – „weneckiej” i „sycylijskiej” – w likierze cytrynowym: symbolu najgłębszej włoskiej tradycji oraz pasji do ziemi, a także jej owoców w idealnej drodze z północy na południe Włoch. Likier bazuje na cytrynach Femminello, które są naturalnie uprawiane na Sycylii i zbierane w szczytowym momencie dojrzałości. Do produkcji używa się tylko żółtej, delikatnej części owocu. Dzięki temu uzyskuje się skórki o drobnych ziarnach oraz wysokiej koncentracji i jakości olejków eterycznych. Skórki cytryn poddawane są infuzji w alkoholu przez ok. 30 dni. Pozwala to na ekstrakcję substancji aromatycznych i barwiących. Następnie płyn jest oddzielany od skórki. Na koniec dodaje się cukier i wysokiej jakości grappę z Prosecco – tradycyjny destylat regionu Veneto, co czyni to Limoncino wyjątkowym i niepowtarzalnym.

— Jeśli chodzi o rynek alkoholi, to Włochy w pierwszej kolejności kojarzą się jednak z winami. Likiery z Półwyspu Apenińskiego są znane, ale póki co mniej rozpoznawalne na świecie. Dlaczego?
Przede wszystkim to kwestia kategorii: konsumpcja wina jest bardziej rozpowszechniona, podczas gdy likiery nadal pozostają sektorem bardziej niszowym. Co więcej, na świecie są kraje mające tradycje w produkcji likierów i napojów spirytusowych, które zdobyły światową renomę wcześniej i szerzej niż Włochy. Wystarczy pomyśleć o ginie, wódce, whisky... Z drugiej strony, w przypadku wina, byliśmy dobrzy w „eksportowaniu” tysiącletniej tradycji i w utrzymywaniu naszej reputacji na bardzo wysokim poziomie. Wina włoskie oferują większą różnorodność, jesteśmy otwarci na innowacje i eksperymenty, oferujemy najlepszą jakość za najlepszą cenę.

— Do jakich krajów przede wszystkim trafiają Wasze produkty? Czy macie Państwo stałego dystrybutora w Polsce?
Nasze produkty są dystrybuowane w 150 krajach na całym świecie: główne rynki to Kanada, Niemcy, Wielka Brytania, USA, Holandia, Japonia, Szwajcaria i Francja. Polska stanowi dla nas wiodący rynek w obszarze Europy Wschodniej, na którym chcemy umocnić świadomość marki. W ostatniej dekadzie gospodarka rozwijała się. Jesteśmy przekonani, że wielu Polaków, których siła nabywcza rośnie, jest zainteresowanych naszymi produktami. Mamy w Polsce dystrybutora. Jest nim firma United Beverages S.A., której bestsellerami w kraju są: Bottega Gold Prosecco DOC, Bottega Gin Bacûr oraz niektóre z naszych kremów i likierów, wśród nich jest też oczywiście Limoncino.

— W 2009 r. został Pan mianowany Kawalerem Republiki Włoskiej. Czy może Pan powiedzieć coś więcej o tym wyróżnieniu?
Tytuł Kawalera Republiki Włoskiej jest odznaczeniem przyznawanym przez Prezydenta Republiki osobom zasłużonym dla narodu w dziedzinie nauki, literatury, sztuki, ekonomii oraz w zakresie sprawowania urzędów publicznych i działalności prowadzonej dla celów społecznych, filantropijnych i humanitarnych, a także za długoletnią i wyróżniającą się służbę w karierze cywilnej oraz wojskowej. Ściśle wymagane warunki do przyznania tego wyróżnienia to: posiadanie nieskazitelnej postawy obywatelskiej i społecznej, praca nieprzerwanie i przez co najmniej 20 lat z niezależną odpowiedzialnością w sektorze, dla którego proponowane jest wyróżnienie. Jako przedsiębiorca zostałem mianowany za moje wysiłki we Włoszech i na świecie. To dla mnie wielki zaszczyt, ale także zobowiązanie, aby zawsze pozostać wiernym wartościom związanym z tym stanowiskiem, aby być przykładem dla wszystkich obywateli Włoch.

— Dziękuję za rozmowę.

Rynki Alkoholowe 9/2021

temat 07


degustacja banner