okl 2021 07


okl 2021 06

 

W najnowszym badaniu CBM Indicator pt. „Zwyczaje i zachowania konsumentów na rynku napojów alkoholowych” osoby pijące trunki podzieliły się m.in. swoją opinią na temat czynników wpływających na wybór marki trunku. Większość konsumentów kieruje się przede wszystkim: dobrym smakiem, atrakcyjną ceną i wysoką jakością produktu. Opakowanie pozostaje jednym z elementów mających mniejszy wpływ na wybór i zakup marki alkoholu, chociaż sporo w tej kwestii zależy od rodzaju alkoholu.

Atrakcyjność opakowania jest ważniejsza dla konsumentów wódek czystych. Rola opakowania w procesie decyzyjnym konsumentów rośnie z roku na rok. Ciekawa etykieta, nietypowy kształt butelki oraz gratisy zwiększają zainteresowanie marką alkoholu. Chociaż smak, cena i jakość pozostają niezmiennymi elementami, wpływającymi na wybór konsumentów w największym stopniu, atrakcyjne opakowanie coraz częściej pobudza ich do spontanicznego wyboru marki.

indi 1
Największą uwagę na atrakcyjność opakowania zwracają konsumenci wódek czystych. Spośród osób pijących ten trunek, 73% decyduje się na wybór marki pod wpływem tego czynnika. W przypadku wódek gatunkowych, odsetek wskazań jest widocznie mniejszy (59%). Konsumenci tego rodzaju alkoholu kierują się przede wszystkim smakiem i jakością, a opakowanie determinuje zakup w nieco mniejszym stopniu. Szczegółowy rozkład częstotliwości wskazywania atrakcyjności opakowania prezentuje wykres 2.

indi 2

Najatrakcyjniejsze opakowania
Dla konsumentów alkoholi ważnym jest nie tylko rodzaj butelki, ale także jej pojemność, kolor oraz dodatki oferowane do zakupu, m.in. w postaci zawieszek, kokardek i gratisów. Najbardziej doceniane przez konsumentów są napoje w szklanych butelkach. Istotne znaczenie do tego przywiązują osoby spożywające alkohole niszowe (cydry, miody pitne, wina grzane), piwa, RTD oraz wina.
Osoby pijące wódki, częściej wybierają marki pod względem wielkości opakowania (butelki). Najbardziej atrakcyjnym rodzajem są tu tzw. małpki, czyli małe butelki o pojemności do 300 ml. Należy zaznaczyć, że chociaż cena napojów w nich sprzedawanych zwiększyła się po wejściu w życie podatku cukrowego (od 1 lutego 2021 r.), to jednak atrakcyjność tego opakowania wśród konsumentów pozostała na wysokim poziomie.
Osoby biorące udział w badaniu wymieniają także opakowania promocyjne, wśród których wspomniane były drewniane, kolorowe, kartonowe, a także ekologiczne opcje. Najpopularniejszą formą opakowania promocyjnego wśród konsumentów jest jednak opakowanie ozdobne. Wśród wymienionych znalazły się tu: torebki, kokardki, pudełka kartonowe lub metaliczne oraz skrzynki.
Konsumenci alkoholi wspomnieli także o opakowaniach zbiorczych. Dwupaki popularne są wśród osób pijących alkohole niszowe. Natomiast wielopaki najczęściej wymieniali wielbiciele piw. Szczegółowy rozkład wymienionych przez konsumentów atrakcyjnych rodzajów opakowania prezentuje tabela 1.

indi 3

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 r. i w styczniu 2021 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl. Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021”, przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Rynki Alkoholowe 10/2021

temat 07


degustacja banner