okl 2021 06


okl 2021 05

 

CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie: „Alkohole mocne”, które dotyczą ginów, rumów i tequili. Są alkoholami spożywanymi najczęściej przy specjalnych okazjach. Wśród najlepiej rozpoznawanych marek rumów, ginów i tequili, znajdują się zarówno produkty polskie, jak i zagraniczne. W trakcie najnowszej tury badań CBM Indicator, dotyczących zwyczajów i zachowań klientów na rynku napojów alkoholowych, przeprowadzony został tradycyjnie już sondaż dotyczący dość specyficznej grupy alkoholi mocnych, w której mieszczą się gin, rum i tequila. Sprawdzana została zarówno spontaniczna, jak też wspomagana znajomość tych właśnie alkoholi. Respondenci proszeni zostali o wymienienie najbardziej im znanego produktu spośród wszystkich marek rumów, ginów i tequili. Należy zaznaczyć, że wszystkie marki z tego segmentu odnotowały niewysoki wskaźnik znajomości spontanicznej, co świadczy o stosunkowo niedużej popularności tych trunków.

Znajomość marek
Giny, rumy i tequile, choć obecne są na naszym rynku od dawna, wciąż pozostają alkoholami niszowymi. Ich spożycie deklaruje zaledwie kilka procent konsumentów alkoholu. Test znajomości tych trunków notuje wyższe wskaźniki popularności tylko dla kilku najpopularniejszych marek. Najlepiej jest u nas znany Gin Lubuski. W teście znajomości wspomaganej niemal połowa konsumentów przyznaje, że o nim słyszała. Produkt ten wygrywa także w teście znajomości spontanicznej. Na drugim miejscu w tej kategorii znalazł się Gordon’s Gin, ale w tym przypadku liczba wskazań zarówno spontanicznych, jak też wspomaganych, była niemal 4-krotnie niższa. Spośród wszystkich marek tequili badani najczęściej wykazywali się znajomością Sierra – dla co czwartego pijącego alkohole nazwa ta nie była obca. Marki Olmeca oraz Sombrero uzyskały niemal o połowę mniej wskazań w teście znajomości wspomaganej i aż 4-krotnie niższy wynik w teście znajomości spontanicznej. Natomiast wśród rumów największą popularnością wśród uczestników ostatniego badania cieszyło się Malibu – napój na bazie rumu, aromatyzowany mlekiem kokosowym.

Co z czym?
Tequile zwykle spożywane są w postaci czystej z dodatkiem soli, cynamonu, cytryny, limonki lub pomarańczy (w zależności od rodzaju napoju i preferencji smakowych konsumentów). Natomiast giny i rumy zazwyczaj stanowią jeden z komponentów drinków, chociaż dość często spożywane są też „solo”.
Do najbardziej znanych koktajli z dodatkiem ginu zaliczane są gin+tonik, Martini i Negroni. Do rumu często dodaje się soki, wermuty, wodę gazowaną oraz wódkę. Wówczas staje się on komponentem takich drinków, jak np.: Mojito, Cuba Libre, Bombardino i Daiquiri.

Jakie alkohole preferują konsumenci?
Osoby pijące trunki mocne mają różne preferencje co do spożywanych napojów. Spośród wszystkich badanych rodzajów alkoholi, najchętniej spożywane są: piwa, wina, whisky i wódki. Co czwarty konsument wybiera giny i rumy, a co piąty – tequile. Szczegóły na wykresie 1.

indi 1
Konsumenci najczęściej dokonują zakupu tequili (44%) i ginów (39%) na spotkania za znajomymi, podczas gdy konsumenci rumów kupują tego typu napoje przede wszystkim do własnej konsumpcji (35%). Dodatkowo rum, jak wynika z deklaracji respondentów, jest dość często kupowany w celach kulinarnych, jako dodatek do przepisów kucharskich. Więcej informacji na wykresie 2.

indi 2

Przywiązanie do marki i powód zakupu
Wyniki badania pokazują, że konsumenci napojów alkoholowych w swojej większości są Rotators. Odsetek osób lojalnych wobec jednej marki jest większy w przypadku koneserów tequili.
Chociaż Long Loyals wśród konsumentów tequili jest więcej niż w wśród amatorów innych rodzajów alkoholi, to jednak trzeba zaznaczyć, że wśród amatorów tequili jest także większa skłonność do poszukiwania produktów sprzedawanych na najkorzystniejszych warunkach. Konsumenci ginów, rumów i tequili prawie nie poszukują towarów najtańszych, co wskazuje na to, że głównym kryterium jest smak i jakość tych napojów, a nie ich cena. Szczegóły na wykresie 3.

indi 3

Zmiany w konsumpcji spowodowane pandemią
Połowa osób pijących giny, rumy i tequile nie zmieniała swoich zwyczajów z powodu pandemii. Wśród przedstawionych rodzajów alkoholi, zmniejszenie konsumpcji najczęściej deklarowały osoby pijące tequile, a najrzadziej te preferujące rumy. Szczegóły dotyczące zmian w konsumpcji wybranych alkoholi znajdują się na wykresie 4.

indi 4

Rynki Alkoholowe 4/2021

temat 06


degustacja banner