okl 2021 07


okl 2021 06

 

CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych ich marek wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie „Alkohole mocne”, ze szczególnym uwzględnieniem whisky. Ten napój alkoholowy powstający z destylacji zacieru zbożowego i poddawany dojrzewaniu w beczkach kojarzony jest najczęściej z krajami anglosaskimi. Whisky to jeden z trunków, którego spożycie w Polsce rośnie z roku na rok. Różnorodność produkcji pozwala nawet najbardziej wybrednym koneserom znaleźć swoją idealną markę gwarantującą ich oczekiwania.

Gatunki
Whisky ma kilka odmian, wynikających ze standardów jakości przyjętych w kraju lub regionie produkcji. Do nich należą m.in. rodzaje surowców, a także czas dojrzewania napoju w beczkach. Z badania wynika, że niemal co drugi koneser tego trunku (46%) spożywa najchętniej whisky szkocką (gatunek produkowany ze zboża – głównie jęczmienia) lub mieszanki zbóż). Czas dojrzewania takiego napoju nie może być krótszy niż 3 lata.
Wśród innych dość popularnych gatunków whisky znajdują się whiskey amerykańska (23%) i irlandzka (22%). Whiskey amerykańska jest produkowana z kukurydzy, pszenicy, żyta oraz słodu (jęczmiennego). Długość leżakowania takiego napoju jest nie mniejsza niż 2 lata. Whiskey irlandzka jest natomiast produkowana z jęczmienia i jęczmiennego słodu. Podlega ona także 3-krotnej filtracji, po czym leżakuje w beczkach co najmniej 3 lata.
Zdecydowanie mniejszą popularność na rynku polskim ma whisky japońska. Jedynie 2% konsumentów zaznacza, że ją spożywa. Whisky tego gatunku produkowane jest na wzór szkockiej, zatem surowcami służącymi do jej przygotowania są zboża lub ich mieszanka, a czas dojrzewania nie mniejszy niż 3 lata. Szczegóły dotyczące popularności poszczególnych gatunków whisky znajdują się na wykresie 1.

indi 1

Przywiązanie do marki
Ponad połowa (53%) konsumentów whisky należy do grupy Rotators, czyli kupujących różne marki o zbliżonych cechach takich, jak: smak, jakość i cena. Kolejną dużą grupę stanowią Deal Sensitives (23%), czyli osoby kupujące marki, sprzedawane na najkorzystniejszych warunkach. Long Loyals stanowią 21% wszystkich konsumentów. Takie osoby są najbardziej przywiązane do jednej marki napoju i rzadko są oni skłonni kupować produkcję innych firm, nawet w przypadku zwiększenia ceny ulubionej marki lub jej braku w miejscu zakupu. Najmniejszą grupę w badaniu dotyczącym amatorów whisky stanowią Price Sensitives (2%), czyli ci, którzy mają zwyczaj kupować marki najtańsze. Szczegółowy rozkład danych dotyczących przywiązania do danej marki znajdziemy na wykresie 2.

indi 2

Miejsca zakupu i cena
Szczegółowe analizy korelacyjne wskazują, że konsumenci wody życia najczęściej wybierają dyskonty i supermarkety (31%) do zakupu takiego alkoholu jak whisky. Nieco mniejszy odsetek osób kupuje te napoje w hipermarketach oraz sklepach monopolowych. Zdecydowanie rzadziej konsumenci dokonują zakupu whisky w sklepach wysoko wyspecjalizowanych, sklepach osiedlowych czy też na stacjach benzynowych. Szczegółowy rozkład odpowiedzi znajdziemy na wykresie 3.

indi 3
Z najnowszej tury badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator wynika, że największa grupa koneserów whisky najczęściej decyduje się na zakup tego typu trunków w przedziale cenowym 50-80 zł. Z kolei 1/3 konsumentów przyznaje, że przeznacza na za butelkę whisky kwoty wynoszące 80-110 zł. Zaledwie co siódma osoba spośród biorących udział w badaniu (15% – suma odpowiedzi 110-140 zł i powyżej 140 zł) kupuje whisky w cenie powyżej 110 zł. Więcej informacji dotyczących ceny, którą amatorzy whisky skłonni zapłacić znajdziemy na wykresie 4.

indi 4

Kraje produkcji whisky
Największą popularność wśród koneserów ma whisky produkowana w Szkocji (81%). Co drugi konsument whisky wybiera napoje importowane z USA (52%) i Irlandii (49%). Zdecydowanie mniej popularne na rynku polskim są marki produkowane w Walii (9%) i Kanadzie (8%). Więcej informacji na wykresie nr 5.

indi 5

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 r. i w styczniu 2021 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl. Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021”, przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Rynki Alkoholowe 9/2021

temat 07


degustacja banner