okl 2021 07


okl 2021 06

 

Kategoria whisky i bourbon w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 stanowi ok. 0,3% udziałów wolumenowych sprzedaży wszystkich alkoholi. Ze względu na dość wysokie średnie ceny za opakowanie (w porównaniu np. do wódek) generuje przy tym ok. 3% wartości sprzedaży. W I półroczu 2021 r. wolumen sprzedaży whisky i bourbonów nie zmienił się w stosunku do I półrocza 2020 r. Inaczej jednak wyglądał rozkład po miesiącach – styczeń tego roku był lepszy wolumenowo od zeszłorocznego aż o ok. 20%, podczas gdy czerwiec spadł o ponad 10%. Wartość sprzedaży wygląda podobnie. Całe I półrocze 2021 r. zanotowało 2% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Ma to związek ze wzrostem cen – średnia cena opakowania w sklepach małoformatowych wzrosła o ponad 2 zł.

Największe udziały wartościowe wśród producentów w I półroczu 2021 r. osiągnął podobnie jak w zeszłym roku Pernod Ricard. Kolejni w stawce byli Brown-Forman, CEDC i Diageo. W gronie 5 marek o największych obrotach znalazły się: Ballantine’s, Jack Daniel’s, Johnie Walker, Grant’s i Jim Beam. Najchętniej kupowanym SKU w małym formacie – niezmiennie od 2020 r. jest Ballantine’s Finest w butelce o 700 ml. I to właśnie 700 ml jest także ulubioną pojemnością klientów – ponad 50% sprzedanych opakowań whisky to właśnie butelki tej pojemności. Sklepy małego formatu mogą pochwalić się także sporą liczbą wariantów whisky i bourbonów na półkach – w I półroczu 2021 r. klienci wybierali zwykle spośród średnio 10 wariantów.

cmr

Rynki Alkoholowe 9/2021

temat 07


degustacja banner