okl 2021 07


okl 2021 06

 

Towarzyszą nam podczas wielu ważnych uroczystości. Wesela, rocznice, wieczory sylwestrowe – trudno sobie wyobrazić bez kieliszka musującego trunku. I pomyśleć, że dawno, dawno temu były uważane za wina „zepsute”. Według najnowszych wyników badań CBM Indicator, najpopularniejszym rodzajem win musujących w Polsce jest prosecco, czyli wino włoskie, białe lub różowe, wytrawne lub półwytrawne. Jego spożywanie deklaruje 73% osób w badaniu. Co trzeci konsument spożywa markę Russkoje Igristoje.

Jednak nazwa tego rodzaju wina może być mylnie skojarzona z nazwą marki gazowanego napoju winnego, dostępnego w większości sklepów. Co piąty wielbiciel win musujących wybiera lambrusco (czerwone wino włoskie) lub cava (białe, rzadziej różowe wino katalońskie). Co ciekawe, szampan, który jest najbardziej znanym na świecie rodzajem wina musującego, nie był praktycznie wcale wymieniony przez konsumentów w tym pytaniu. Więcej informacji o spożywanych przez konsumentów rodzajach win musujących zawiera wykres 1.

indi 1

Powody zakupu i wyboru
Z najnowszego sondażu CBM Indicator wynika, że najpopularniejszą okazją do zakupu win musujących są uroczystości rodzinne: 28% dokonuje zakupu win z bąbelkami z okazji spotkań ze znajomymi, a 26% osób kupuje je do własnej konsumpcji. Jedynie 6% uczestników badania deklaruje kupowanie tych napojów na prezent.
Jak wynika z  analiz, najważniejszym powodem wyboru określonych marek win musujących jest ich dobry smak. Zdecydowana większość konsumentów (85%) wymienia ten powód, jako główny. Nieco mniejszy odsetek osób przyznaje, że wybiera przede wszystkim marki w przyjaznej i atrakcyjnej cenie (75%). Wysoka jakość jest trzecim najważniejszym kryterium wyboru marek tego napoju, wskazywanym przez 60% konsumentów uczestniczących w badaniu. Niemal równie ważny jest prestiż kupowanej marki, wymieniony przez 59% osób. Szczegółowy rozkład odpowiedzi zawierają wykresy 2 i 3.

indi 2

indi 3

Świadomość marek
Z sondażu CBM Indicator wynika, że najlepszą rozpoznawalnością w teście znajomości spontanicznej na rynku win musujących może poszczycić się Martini. Spontaniczna znajomość tej marki wynosi 28%, a Top of Mind (pierwsze wskazanie) stanowi połowę tego, czyli 14%. Drugą najczęściej wymienianą i najlepiej znaną marką jest Dorato, której znajomość spontaniczna stanowi 22%, a ToM wynosi 8%. Na trzecim miejscu pojawiają się Sowietskoje Igristoje i Cin&Cin. Znajomość spontaniczna tych marek wynosi 15%. Wskaźnik Top of Mind dla marki Cin&Cin jest o 2 p.p. mniejszy niż Sowietskoje Igristoje i stanowi 7%.
Liderem testu znajomości wspomaganej jest marka Cin&Cin – 72% wskazań konsumentów win musujących. Spośród osób spożywających wina musujące 61% podczas testu znajomości wspomaganej wskazało marki Martini i Dorato. Dodatkowo 40% wymieniło markę Sowietskoje Igristoje.
Na oddzielną uwagę zasługuje Monte Santi Ice, która ma najbardziej proporcjonalne wyniki testów świadomości marki. Znajomość spontaniczna tego napoju stanowi 9%, a ToM wynosi 2%. Wynik testu znajomości wspomaganej marki równa się 15%, z czego można wnioskować, że w przyszłości marka ta może stanowić najlepszą reprezentację na rynku win musujących. Więcej informacji na temat świadomości marek win musujących zawiera wykres 4.

indi 4

Przywiązanie do marek
Ponad połowa koneserów win musujących kupuje różne towary podobnej jakości, smaku i ceny. Te osoby zaliczamy do grupy Rotators, mających kilka ulubionych marek o zbliżonych cechach. Co piąta osoba w badaniu należy do Deal Sensitives. Konsumenci z tej grupy kupują marki, które aktualnie sprzedawane są po najbardziej korzystnych dla nich warunkach. Trzecią grupę stanowią Long Loyals, czyli osoby kupujące jedną markę wina niezależnie od jej ceny. Najrzadziej spotykaną grupą konsumencką są Price Sensitives, poszukujący towarów najtańszych. Szczegóły dotyczące przywiązania się do marek win musujących zawiera wykres 5.

indi 5

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 r. i w styczniu 2021 r. Poszczególne rodzaje alkoholi były badane na celowych próbach konsumentów, na łącznej próbie 4000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl. Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021”, przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Rynki Alkoholowe 12/2021

temat 07


degustacja banner