okl 2021 07


okl 2021 06

 

Już po raz piętnasty dziennik „Rzeczpospolita” przedstawił ranking najcenniejszych polskich marek (w wydaniu z 28.05.2021 r.). Na liście obejmującej 2020 r. znalazło się 220 pozycji o oszacowanej wartości minimum 10 mln zł, a wśród nich przedstawiciele 27 marek alkoholi dostępnych na polskim rynku. Ranking powstał we współpracy z PGNiG, Akademią Finansów i Biznesu Vistula oraz biurem badawczym GfK. Podobnie, jak w poprzednim zestawieniu, liderem alkoholi pozostaje Żubrówka (CEDC International). Podium uzupełniły piwa Tyskie (Kompania Piwowarska) oraz Żywiec (Grupa Żywiec). Co ciekawe, nie znajdziemy tu marki Żubr (Kompania Piwowarska), która w poprzedniej edycji z 2018 r. znajdowała się tuż za Żubrówką.

– Według rankingu „Rzeczpospolitej”, Żubrowka jest najcenniejszą marką alkoholową w Polsce, a Soplica zajmuje miejsce ósme. W zestawieniu przedziela je 6 marek piwa. Obowiązujący w Polsce zakaz reklamy alkoholi za wyjątkiem piwa sprawia, że wypromowanie marki wódki wśród konsumentów jest niezwykle trudne i czasochłonne. Przykład Żubrówki czy Soplicy pokazuje jednak, że jest to możliwe – skomentował na łamach „Poradnika Handlowca” Krzysztof Kouyoumdjian, Director o External Relations w CEDC International. – Jeśli chodzi o wódki, konsumencki patriotyzm zbudowany jest na silnym fundamencie emocjonalnym. Co więcej, ta kategoria produktów jest też nierozerwalną częścią polskiej tradycji i biesiadnej kultury. Przekonanie, że Polska jest ojczyzną wódki jest na tyle zakorzenione, iż zagranicznym markom będzie niezwykle trudno konkurować z rodzimymi wódkami. Mechanizm działa też w drugą stronę: trudno przypuszczać, by „whisky z Polski” mogła dzisiaj skutecznie rywalizować z markami ze Szkocji czy Irlandii. Pochodzenie i dziedzictwo danego trunku jest jedną z najważniejszych wartości dla kupujących mocne alkohole.
W zestawieniu alkoholi dominują marki piwne – jest ich aż 13 (z czego po 4 należą do Kompanii Piwowarskiej i Grupy Żywiec, a 3 do Carlsberg Polska). Wódek na liście mamy 10 (po 3 od CEDC International i Wyborowa Pernod Ricard, po 2 od Stock Polska i Premium Distillers – spółki należącej do United Beverages). W zestawieniu znajdziemy również wina, gin oraz cydr.
– W rankingu najcenniejszych polskich marek zostały wyróżnione 3 marki Carlsberg Polska. W pierwszej setce zestawienia znalazły się: Okocim, Harnaś i Kasztelan. To marki piwa, które od lat obecne są na polskim rynku i doceniane przez konsumentów. Powstały i warzy się je w lokalnych browarach: w Brzesku oraz w Sierpcu – w wypowiedzi dla „Poradnika Handlowca” skomentował Michał Gluc, Channel Development Manager w Carlsberg Polska.

rzecz2

Poprzednie zestawienie najcenniejszych marek „Rzeczpospolita” przedstawiła w 2018 r. Wtedy ujęto 286 produktów. Porównując wyniki z tamtego okresu z najnowszą listą widać ogromne spadki wartości marek alkoholowych. Przekraczają one niejdnokrotnie 50% i dotyczą niemal wszystkich produktów alkoholowych ujętych w zestawieniu. Najbardziej drastyczny przykład to Żytniówka, której wartość na podstawie danych z 2017 r. wyceniono na 159,6 mln zł, a na podstawie danych z 2020 r. na... 18 mln zł. Powód jest oczywisty, w 2020 r. miała początek pandemia COVID-19, co odbiło się na wynikach całej branży. W tej sytuacji trzeba zauważyć i wyróżnić te nieliczne marki, które odnotowały wzrost swojej wartości od poprzedniego zestawienia. Są to: Okocim (Carlsberg Polska), Łomża (Van Pur), Gin Lubuski (Henkell Freixenet Polska), Cin&Cin (Ambra), a także Dorato (Ambra).

Rynki Alkoholowe 8/2021

temat 07


degustacja banner